Ga naar de inhoud

2013 balansjaar?

Van transitie naar balans. Tijd om het evenwicht terug te krijgen, dat is wat de trendwatchers Lieke en Richard Lamb zeiden tijdens BNR programma op 2 januari 2013. Natuurlijk dient het geheel in balans te zijn. Echter waar vind je die balans? En wat moet je er voor doen.

2012 was het jaar van de transitie. De veranderingen en onduidelijkheden stapelde zich op. Men bleef het bekijken alsof de verandering wel over zou waaien. Nu weten we dat de veranderingen een feit zijn. Leef met de omstandigheden zoals ze zijn en pas je daarop aan. Dus niet de schuld bij de markt leggen, maar de markt je de kansen laten geven. Hoe doe je dat in een balansjaar?

“Doen in kleine stappen in plaats van wachten”

Men heeft veel gewacht in 2012. Nu is het tijd om in kleine stappen weer zaken te ondernemen. Zelf merk ik dit doordat ik Zelfstandig Professionals spreek over het wel of niet aannemen van personeel. Want ze hebben wel de projecten maar niet de resources. Tijd dus om dat (gefaseerd) in stappen te doen. Kleine stappen weliswaar.

“Anders denken om anders te doen”

Het was altijd al een mooie principe: Blue Ocean Strategy. Want een markt die niet lijkt te bestaan bedienen is het mooiste dat er is. De voorbeelden van de Senseo en Cirque du Soleil zijn daarin de voorbeelden. Lees ook het bericht: Boek: Easycratie. Tijd dus om anders te denken, maar vooral te doen. Een mooi voorbeeld is “Het Trainingsbureau” waar ZP-ers zich samenvoegen om te komen tot een gezamenlijke verkoop, ontwikkeling en netwerk beheer op het gebied van training en ontwikkeling van mensen.

Een andere is dat je steeds meer ziet dat bedrijven zich ook echt bezig gaan houden met twee zaken:

  • innoveren
  • de klant weer aandacht geven

Wanneer je die twee dan ook combineert, namelijk innoveren met je klant ga je de goede kant op. Tijd dus om daar dieper over na te denken in 2013. Maar vooral te doen! Want alleen denken is geen tijd voor. Kleine overzichtelijke experimenten op dit gebied zijn noodzakelijk.

“terug naar de bron”

Op twee manieren zie je dat bedrijven en mensen terug gaan naar de bron. Allereerst bedrijven die zich richten op hetgeen ze goed in zijn en slechts daarin, de core business. Daarnaast de mensen zelf. Als je kijkt naar de voedingsindustrie is het duidelijk dat iedereen het pure en de producent wenst te kennen. Minder complex, puurder van smaak en groei en duurzaam. We drinken dan dus liever het glas melk van de boer om de hoek dan die goedkopere van die van ver weg. Een andere is niet shoppen wat je nodig hebt maar koken met wat je hebt. Bijzonder leuk hierin is De Krat, een concept waarin je wekelijks een krat met mooie seizoens producten krijgt en het daarmee moet doen. Een perfect alternatief voor de supermarkt. En gemakkelijk, want thuisbezorgd.

Kortom doe maar gewoon, maar dan net even anders en slimmer. Een balansjaar. Mijn balansjaar is ook duidelijk. Meer balans in alles. Dat betekent soms een beetje minder van het één en meer van het ander.