Ga naar de inhoud

Bedrijven gaan falliet door falend inzicht

De stelling dat bedrijven door een neergaande markt onderuit gaan klopt mijn inziens maar gedeeltelijk. Want hoe zou het kunnen dat bedrijven in de groei dan failliet gaan? Falend inzicht is een belangrijkere reden. En welk inzicht is er nodig? Waar richt je je op als het gaat om de informatie? Welke informatie is nodig? In diverse discussies die ik mocht hebben met financials beaamde ze dit ook, tja natuurlijk. Het is wel zaak dat je daarbij en strategie hebt en je laat begeleiden.

Zelf hanteer ik daarin altijd drie hoofdpunten:

  • Verlies en Winst (operationeel), de operationele stand van zaken, meer het kostenpatroon
  • Sales informatie (sales), de opbouw van de orderportefeuille
  • Cashflow (financieel), de snelheid en zekerheid van waaruit betaald kan worden

Wanneer we die drie dan onder de loep nemen dan gaat het nog wel eens fout doordat het inzicht er niet is. De bovenstaande staan t.o.v. van elkaar in volgorde maand, week, dag. En welk inzicht krijg je dan?

Verlies en Winst

Eigenlijk geeft dit de achteruitkijkspiegel weer. Wanneer hier verassingen op staan dan zijn er een paar zaken aan de orde. Allereerst vaak dat de kosten niet inzichtelijk zijn gemaakt of door de handen glippen. Een middel is dan te zorgen dat alle facturen geaccordeerd dienen te worden. En dat kosten bepaalde data binnen dienen te zijn. Het tweede deel is dan vaak de personele lasten.  Men kan het wel druk hebben maar wat is de RUI (rendement uit inzet)? Met andere woorden wat is de arbeidsproductiviteit, vooral voor arbeidsintensieve bedrijven noodzakelijk.

Deze rapporten zouden maandelijks, kort op de maand, beschikbaar moeten zijn.

Sales informatie

De sales informatie dient twee zaken weer te geven. De huidige portefeuille waarin weergegeven wordt de opbouw in omzet, marge en soort afname van diensten / producten. Ten tweede dient het de RAM informatie weer te geven. Relatie Acquisitie Management (RAM) geeft weer welke zaken er in de suspects, prospects, hot prospects en 0-relaties voorkomen. Met andere woorden wat ga ik verkopen in de toekomst? Hoe zien de kansen eruit? Wat betekent dat voor de keuzes die ik nu dien te maken?  Eigenlijk het voorruit van de auto, daar kun je goed mee zien welke weg je opgaat.

Hierin is het zaak om de informatie te koppelen aan sales mensen. Immers deze worden geprikkeld door de doelstelling, maar dienen daarin ook afgerekend te worden.

Cash Flow

De Cash Flow van de organisatie hoeft niet altijd met moeilijke schema’s en prognoses. Kijk gewoon, zoals je dat thuis ook doet, op je bankafschrift en bekijk die iedere dag. Wanneer je hier wel meer mee wenst te doen is het heel simpel om de twee posten debiteuren en crediteuren op een rijtje te zetten naar betalingstermijn. Het lijkt simpel maar wie doet het. En dan zal vaak opvallen dat de debiteur termijnen niet behaald worden.

Juist het najagen van debiteuren leidt tot een goede cashflow. En verlaging van kosten. Immers geld lenen kost ook geld. Hiermee gezegd hebbende dat een slechte liquiditeit geld kost.

Kijk dagelijks naar je rekening en in moeilijke(re) tijden wekelijks naar je cashflow.

Kortom drie middelen en aandachtsgebieden. De conclusie zal zijn dat het inzicht zorgt dat je uit de faillissement molen wegblijft. Tijd voor inzicht dus.

Meer weten of gewoon eens samen door de status heen lopen? Ik maak graag een afspraak.