Ga naar de inhoud

C.I.O. en toekomst

What’s in a name? Chief Information Officer en dat uitleggen? Wat doe je dan? Waarvoor ben je verantwoordelijk? Wat kunnen mensen met je? Maar vooral wat dien je in deze tijd te leveren?

Je spreekt het uit al Sea Eye Ohhhh…..Meer de ogen van de onderneming, intern en op het gebied van informatievoorziening. Als Chief ben je de voorzitter van de subgroepen, coördinerend en de conceptor (als dit woord al bestaat) die van Idee naar Concept naar Resultaat brengt (zie ook I2C2R). De vertaler! Als Informatie voorziener dien je intern, intercompany, internationaal,  te initiëren, ideeën te verwerken, innovoren en alles rondom It te regelen. Waarbij er vooruit gedacht moet blijven worden. Als Officer heb je een functie als Ontwikkelaar, Organisator, Opleider, luisterend Oor en behouder van Overzicht. Dat betekent dat er lijn komt in het geheel.

Toch denk ik dat Innovator en Opleider de twee belangrijkste onderdelen zijn. De reden daarvoor is dat innoveren van de bedrijfs informatievoorziening noodzakelijk is. Een voorbeeld: de huidige generatie Z verwacht dat ze 5000 euro netto per maand gaan verdienen. Nu kun je zeggen dat dit echt volledig buiten proporties is, dat is het ook, maar het is ook kennismaking met de verwachting die onze de potentiële werknemers hebben. Die verwachting bestaat naast een hoog netto loon ook uit zaken als volledig toegang tot alle data, snelle en up to date zijnde systemen en nieuwe gadgets. Als je bedrijf zich dan richt op jonge mensen heb je hier wel aan te voldoen om de “mismatch” te voorkomen.

En die mismatch is er. Immers alles is toch gratis en in de cloud te krijgen? Een belangrijke rol van de CIO is dan ook om te zorgen dat het wel veilig blijft. Want als de gegevens op straat komen dan is het hek van de dam! En juist dit cloud en gratis zaken zorgen voor onveilige situaties. Kortom een uitdaging om in een snel veranderende tijd te komen tot meer aansluiting bij je gebruikersgroepen.

De komende tijd is het dan ook tijd om de gaten te vinden, benoemen en te verbeteren. Niet met de utopie om het morgen allemaal opgelost te hebben, wel om de mensen te tonen dat er aan gewerkt wordt. De basis daarbij zijn vijf vragen:

  1. Is IT een onderdeel van het leiderschap van de organisatie?
  2. Wordt er geleverd wat er verwacht wordt?
  3. Wie zijn de IT mensen en werkt het als een team?
  4. Wat is de top 10 issues en op welke wijze kan het verholpen worden?
  5. Op welke wijze worden behoeften in 1 zin omschreven?
Eenvoudige vragen, echter de antwoorden zijn moeilijker. Immers het is vanuit een ieders ervaring, middelen, perceptie en vooral werkwijze anders. Los van de attitude die in een mensen mens organisatie vaak leidend is.