Scale Up: Durven snoeien om te groeien

Wanneer groeit een boom mooi? Hoe geef je richting aan groei? Inderdaad door te snoeien. Je moet durven snoeien om te groeien. In de Scale Up fase is dat ook noodzakelijk. Het kiezen van de juiste richting is noodzakelijk. Een richting die betekent dat je keuzes maakt en dus zaken soms ook niet doet.

Durven snoeien

Wanneer het om snoeien gaat dan dien je de juiste toon te zetten. Drie punten van ervaring neem ik daar altijd graag in mee:

  • Keuzes leiden tot leerpunten en leerpunten tot groei;
  • Kies de juiste mensen bij de fase of de volgende fase waarin je gaat komen;
  • Klant voorop;

Keuzes

Laten we met de eerste beginnen. Geen keuze is ook een keuze, echter wel de enige foute keuze. Je dient elke keuze bewust te maken. Dus welke diensten je eerst doet. De parkeerkaart zoals in de vorige blog over Scale Up: Duidelijke strategie vasthouden werkt daar goed bij. Met andere woorden maak een gedegen planning van uitrol. Analyseer wat je daar doet en zorg voor een goede opvolging ervan. Benoem wekelijks je leerpunten en pas je keuze daarop in kleine beetjes aan. De metafoor van de bonsai boom is daarin van toepassing. Snoeien betekent soms ook met een klein nagelschaartje met finesse de kleine blaadjes afknippen. Dan zorg je voor richting

Kies de juiste mensen

Wat betekent het om de juiste mensen te kiezen? Elke bedrijfsfase heeft een duidelijk team nodig. In de groei en Scale Up fase heb je behoefte aan mensen met doe-kracht en hands-on mentaliteit. Nog niet te veel in detail, wel gericht op resultaten. Risicomijdend gedrag is hierin ongewenst. Zorg voor een duidelijke richting en doel voor deze doelgroep. Ook in het naar de markt brengen van een product heb je een dergelijke groep nodig.

De toon zetten is als leider daarin belangrijk. Weet dat er in deze fase naar je gekeken wordt. Het betekent dat je zelf continu het ritme en de cadans aangeeft. Je evalueert dagelijks en schaaft de doelen stuk voor stuk bij. Dus ook de verwachtingen van de mensen. Het kan betekenen dat je sommige mensen (tijdelijk) uit het team haalt.

De valkuil ligt in te snel naar de details willen gaan en de grote lijnen verliezen. En het niet tijdig echt maatregelen nemen. Wees je als leider bewust dat je niet altijd populair bent, toch weet je dat je de goede kant op gaat.

Klant vooropgloves

In alles wat je doet houdt je het klankperspectief in gedachten. Wat kan de klant ermee? Waarom zit de klant hierop te wachten? Wie is de klant? Hoe zou de klant het ervaren? Wanneer je dit alles op een rijtje hebt krijg je een duidelijk beeld waar het product of dienst de aansluiting met de markt krijgt. Stem dit ook vaak met je klant af.

Wil je meer weten over het groot maken van een bedrijf? Bel me gerust. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Echter wanneer je zelf de ervaring hebt om een bedrijf van 0 naar 10 miljoen te mogen begeleiden dan heb je ervaring. Die ervaring deel ik graag. Daarnaast neem ik je graag mee in het verhaal van MapsTell. Het bedrijf waar ik nu dagelijks aan werk. 

Related posts