Ga naar de inhoud

Food Branche overleeft alleen met co-creatie

Marges liggen onder druk door verhoging van de personeelskosten, prijzen die minder snel stijgen en verhoging van BTW die je niet direct door kunt rekenen. Maar ook de markt wordt kleiner. Door het wegvallen van de partycatering markt (40%), terugloop in bedrijfscatering markt (minder werknemers en kosten focus afnemer) maar ook het opschuiven van de slager naar traiteursactiviteiten.

Tijd dus om iets nieuws te creëren. En dat kun je in gezamenlijkheid. In gezamenlijkheid, de co-creatie, kun je inspelen op een aantal belangrijke trends.

Afkomst en back to basic

De consument wenst te weten waar producten gemaakt worden en vandaan komen. Het moet “goed” zijn. Wat “goed” dan is, is diervriendelijk gefokt (zie plofkip campagnes), niet in massa, duurzaam, lage ecologische footprint dus van dichtbij. De back to basis betekent ook seizoensinvloeden gebruiken, dus de groente uit het seizoen. Vaak zijn de producten die je lokaal koopt ook nog goedkoper.

Kans: werk samen met boeren bedrijven in de omgeving en vertel in je restaurant hier een verhaal omheen. laat je gast kennismaken met de producten door een rondleiding of een dagje bij de boer voor de kinderen. Een co-creatie tussen producent, verwerking en consument.

Foodwaste

Het minder verspillen van eten is een trend die zelfs aandacht gaat krijgen tot en met de Europese Commissie. Europese Cateraars van de EPCAS nemen het als thema in 2014. Maar ook in de media is er aandacht voor. Denk aan de houdbaarheidsdatum en kritiek daarop. We gooien steeds sneller meer weg. Een mooi voorbeeld zijn de “all you can eat sushi restaurants” als je daar iets laat staan moet je bijbetalen. En terecht. Niet verspillen. Net als dat we in de supermarkt alleen maar “mooie” groenten willen hebben. Zeker voor de verwerkers geen must, daar ziet men het rauwe product niet.

Kans: zorg als foodproducent dat je geportioneerd aanlevert. Of ga als afnemer in dialoog als hetgeen aangeleverd wordt een te grote verspilling oplevert. En het levert geld op, immers je koopt alleen hetgeen nodig is. Dat is per stuk duurder maar nooit de foodwaste daalt.

Crowdsourcing

Een ultieme co-creatie is het laten maken van je menukaart door je (vaste) gasten. Of naar het voorbeeld van de chips fabrikant het samen ontwikkelen van een nieuwe smaak. Maar ook door je gasten een restaurant in laten richten om tijdens de opening iedereen geen kado maar bestek of borden te vragen in alle soorten. En gave melange van servies en decoratie!

Kans: breng een team van gasten of afnemers (foodies) bijeen en proef, enthousiasmeer en laat ze kritisch zijn. Dat zorgt voor feedback en nieuwe wensen. Maar vooral voor fans en fans verkopen je “food”.

Meer hierover na de Get Inspired avond op 16 januari. Blijf dus volgen.