Geld of ontwikkeling bieden?

Als groeiende grote organisatie hebben we te maken met uitdagingen. Het is tweeledig: hoe zijn we interessant (als beperkt betalende club) voor jong potentieel en hoe bieden we de huidige mensen een traject?

Interessant zijn? Wat kan er? Carrière maken? Wat is de inspiratie om voor ons te werken? We spreken vaak over de actieve mensen, de formers en doeners. Binnen de organisatie zijn er voorbeelden van mensen die fantastisch doorgroeien. Zowel intern, aandeelhouder worden, maar zeer zeker ook een label manager worden. Of ben je tijdens je werk voor de groep en studie zo enthousiast geworden en wil je als jurist aan de slag? Ook je specialisme kan daarbij een kans zijn. Ook wordt duidelijk dat je meer en meer helder moet zijn over de toekomst. Wat is er aan het eind van de horizon te zien? Wat bieden we?

Verdubbelaar
We bieden de verdubbelaar. In dezelfde periode kun je werken bij een bank of grote multinational natuurlijk en leuk geld verdienen. Direct na de opleiding of als tweede baan. Maar wat is je ontwikkeling en welke vrijheid, verantwoordelijkheid en verdieping heb je gekregen? Daar is de group veel sterker in. De organisatie is zo sterk dat je de vrijheid ook echt krijgt. Immers binnen onze cultuur doen we eerst en denken dan. Dat is de basis om te voldoen aan ontwikkeling. Je leert te fietsen door het te doen en niet door er naar te kijken.
Wanneer ga je er dan ook euro’s door verdienen? Die V(van Verdienen) komt erna. Wat je leert is namelijk de leiding nemen. Zelf nadenken. Je toont leiderschap. Je bent verantwoordelijk. Je weet om te gaan met vrijheid. Daarmee bouw je aan een toekomst waar je later veel mee kunt. De gemiddelde leidinggevende verdient toch niet voor niets 1,5 x zo veel? Je investeert in goede ervaring.

Uitstroom
Een mooi verhaal. Toch  stromen er ook veel mensen uit. De laatste periode een heleboel mensen die enthousiast zijn, een sterke cultuur waarde hebben en potentieel bevatten. Hebben we die mensen dan niet genoeg geboden? Het is niet duidelijk gemaakt. Dat is helder geworden. Mensen zijn zoekende of weten niet welke talenten we kunnen helpen verbeteren. Schande, schaamte en teleurstelling.

Dus als de strategie niet werkt, veranderen we de aanpak. De aanpak is simpel:

  • Maak lawaai, laat zien wat er kan.
  • Scout mensen op een goede manier. Weet welk talent ze hebben.
  • Werk mensen echt in en ontwikkel talent. Zet de toon .
  • Biedt een traject. Een stip op horizon voor de komend jaren.

Kortom to be continued, ben erg benieuwd wat er gaat komen en welk effect het zal hebben.

Related posts

Leave a Comment