Intentie versus vorm

Nu ben ik zelf niet zo van het woord “waarom”, het impliceert een negatieve vraag naar het weten achter iets. Echter Simon Sinek geeft hier een andere kijk op. Ik vertaal de “why” zoals hij die gebruikt dat ook als de waarom in de vorm van de intentie die men ermee heeft. Want wat maakt de ene organisatie nu beter dan de andere? Waardoor is de aantrekkingskracht groter? Simpel zoals Sinek stelt doordat men niet de wat en de hoe verkoopt, maar laat zien wat de intentie (de “waarom”) erachter is. En beter nog dat die intentie aanspreekt.

Een simpel idee, maar niet makkelijk zoals Sinek zelf ook meent. De uitleg van de golden circle kan iedereen, ik ook dus hieronder. Het toepassen is aanzienlijk moeilijker. Nog niet het bedenken maar er naar leven en vanuit communiceren. Want inderdaad als je zegt dat je een langdurige relatie aangaat, waarom praat je dan over klanten en niet relaties? Waarom praten we over wat we zijn: een cateraar? In plaats van wat we het liefst willen: mensen na een culinaire verrassing met een opgeruimd huis achterlaten en dat tegen een redelijke prijs.

Ik denk dat hij gelijk heeft. Veel spreken we in concepten en hoe goed wij zijn. Niet in wat we oplossen, waarom je het voor de andere doet. Namelijk als voorbeeld wederom even de cateraar: helpen het personeelsfeest te verzorgen of beter nog personeel een leuke avond te geven zodat ze weer wat meer tevreden zijn met de werkgever. Of mensen in een zorg omgeving echt iets lekkers laten eten en daar een dag naar laten uitkijken. Toch is ook de hoe wel belangrijk. Want wat is het onderscheidend vermogen als je die culinaire verrassing wilt bieden? De beste hamburg maken voor jouw thuispubliek, samen werken met lokale leveranciers (die zelfs in moeilijke tijden voor je klaar staan), je eigen receptuur met naam en faam voor kipsaté maken? Daar moet je het inderdaad voor doen. Als je culinair de extraatje wenst te doen moet je mensen laten proeven. Proeven als ze naar huis gaan. Een top idee dat ik laatst tegenkwam: geef mensen die normaal in een ziekenhuis werken een reageerbuisje met gazpacho mee als ze weg gaan, dan kan het thuisfront ook meegenieten.

Wanneer je in een tijd als deze hard dient te werken voor je geld, omzet en kansen dient te verzilveren moet je anders denken. Sinek helpt daarbij, want als je dichtbij jezelf staat “jouw intrinsieke motivatie (WHY)” dan kun je veel aan en ontstaan er mooie dingen. Wat is jouw intentie? Waarom doe jij wat je doet?

Wil je de inspiratie helemaal bekijken, neem dan 18 minuten de tijd en luister en kijk goed naar het volgende fimpje:

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=wMLSrqYk0UE[/tube]

 

 

 

 

 

Related posts

Leave a Comment