Kloof juiste talent

Uit een onderzoek van Yacht en het artikel daaraan gelieerd dat gepubliceerd is in het FD van 16 juni blijkt dat 9 van de 10 werkgevers aangeven niet de juiste mensen te hebben. Ze zijn na drie recessies met de verkeerde mensen overgebleven. De talenten passen niet meer bij de verwachtingen die ze stellen aan de menskracht. Er is een kloof ontstaan.

Nu vraag ik me af: Wat hebben ze er in de tussentijd aan gedaan om de talenten te onderhouden? Welke ontwikkelingsprogramma’s zijn er gelanceerd, gehanteerd of beschikbaar gesteld? Kun je de veranderende arbeidsmarkt regelgeving wel de schuld geven? Kortom wat kun je er zelf aan doen als werkgever?

Ontwikkelingsprogramma

Allereerst denk ik dat werkgevers nog beter naar de ontwikkelingsprogramma’s dienen te kijken. Zelf ben ik ook werkgever en ben dagelijks bezig met wat de mensen nodig hebben. Daar maken we programma’s voor en zorgen we dat mensen ook daadwerkelijk klaar gestoomd worden voor het werk dat er van ze verwacht wordt.

Duur? Allesbehalve, we zorgen ervoor dat er aandacht voor de lerende medewerker is. Zorg dat je elkaar inspireert en elkaars talenten kent. De onderlinge verbeterpunten en intervisie organiseren dat kost tijd, dan zou je het geld kunnen noemen. Maar daadwerkelijk trainingen inzetten, nee dat niet. Voordeel overigens als je zelf trainer bent en dit kunt. Idee is om elke organisatie trainers en coaches te hebben. Interne ontwikkeling begeleiders dus. Waarbij ik ook al eerder geschreven heb over de manager als leermeester (blended learning, oplossing voor ontwikkeling).

Gezonde roulatie

Maak het proces onafhankelijk van de mens. Mogelijk komt dit zonder respect voor de medewerker over, dat is niet zo bedoeld. Medewerkers komen en gaan en zullen ook daadwerkelijk wensen te groeien. Zorg ervoor dat een medewerker na drie jaar een vervolg, het liefste binnen je organisatie, heeft. Wel betekent het dat je dus dient te zorgen voor een roulatie en vervangbaarheid. Hetgeen tijdens de afgelopen recessies niet gebeurd is. We hebben stil gezeten, bang dat we iets opliepen tijdens het knippen en scheren. Tijd dus nu dat minder wordt om de beweging te verkrijgen.

Kortom organisaties die klagen dienen eerst te bezien dat ze daadwerkelijk zelf ook de beweging bevorderen. Ga in dialoog met je mensen, die weten vaak heel goed wat ze wensen. Zorg voor (in- of externe) mobiliteit en ontwikkeling.

Related posts

Leave a Comment