Leiderschap in scale up, hoe doe je dat?

Heel veel wordt er gesproken over start ups. Alleen er wordt weinig gesproken over hoeveel er van de volgende fase halen. Juist de fase erna de ‘scale up’ fase is interessant. Althans vanuit mijn perceptie. Een project of bedrijf naar een grotere hoogte brengen. Daar gaat het om. De afgelopen jaren mocht ik met diverse bedrijven bezig zijn. Eerlijk, er zijn initiatieven en bedrijven geweest waar ik het niet voor elkaar heb gekregen. Toch geloof ik in de scale up benadering. Een benadering die in deze inleiding weergegeven wordt. In drie blogs erna zal ik komen tot de uiteenzetting.

De basis

Wat is dan de reden dat het bij andere wel lukt? Hoe kom je tot de volgende fase na het idee? Waneer lukt het wel? Laat ik zeggen dat ik vroeger een hekel aan geschiedenis had, tegenwoordig weet ik wat je van de (hi)story kunt leren. Als ik reflecteer dan zijn er drie zaken belangrijk om de scale up succesvol te krijgen:

  • Duidelijke strategie en die vasthouden;
  • Durven snoeien om te groeien;
  • Doen, doen en doen;

Het staat er simpel. Alleen hoe doe je dat?

De kunst

De kunst is om bij jezelf te beginnen. Ben je gemaakt voor deze fase? Welke energie zet je in? Wat vinden Feedbackandere daarvan en wat doet dat met jou? Ik kan je zeggen, het is mijn fase. Het gaat namelijk om het doel, simpel houden en groeien. Het betekent directheid in je communicatie en de goede zaken doen. Dus stoppen met vernieuwen en starten met verbeteren.

Een daadkrachtige leiderschapsstijl is dan noodzakelijk. Natuurlijk met respect voor het idee. Hierin heb ik het verleden gezien dat:

  • Men niet durfde te snoeien;
  • Er te weinig tijd in stopte;
  • De dingen goed wilde doen, dus niet de goede dingen;
  • In het idee bleven hangen

Kortom allemaal zaken die wanneer je de drie stappen echt oppakt daadwerkelijk komt tot resultaat en duurzame groei. Lees de blogs die per thema volgen.

Wil je meer weten over het groot maken van een bedrijf? Bel me gerust. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Echter wanneer je zelf de ervaring hebt om een bedrijf van 0 naar 10 miljoen te mogen begeleiden dan heb je ervaring. Die ervaring deel ik graag. Daarnaast neem ik je graag mee in het verhaal van MapsTell. Het bedrijf waar ik nu dagelijks aan werk. 

Related posts