Ga naar de inhoud

Leiderschapsles: beweging komt door veiligheid – 68 van 90

Beweging van mensen in organisaties komt door veiligheid. Ontwikkeling is daarmee gepaard. Wanneer mensen zich onveilig voelen dan bewegen ze veel minder. Twee interessante voorbeelden kreeg ik daar in:

  • Jonge mensen die aangeven dat je ergens op afgerekend wordt. Leidinggevende die aangeven dat ze “mensen door de telefoon trekken”;
  • Een groep ervaren medewerkers waar de werkplek onzeker is, die door de onveiligheid nu eerst alle zaken juridisch helder wensen te hebben (en terecht);

Hoe krijg je dan weer beweging of een andere beweging in de situatie.

Beweging verkrijgen

In beide gevallen bewegen de medewerkers beperkt. In het eerste voorbeeld zijn de mensen behoedzaam als het gaat om de kop uitsteken. En dat is echt oprecht jammer, de medewerkers zijn namelijk inhoudelijk sterk. Gelukkig willen ze dit voorbeeld niet volgen. Chapeau! De les voor de leiding is om de woorden “door de telefoon trekken” niet meer te gebruiken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik afgelopen week ook ferme taal (niet deze zin) heb gebruikt om iets duidelijk te maken. Ga er toch ook weer over nadenken.

Het tweede verhaal heeft te maken met contact op de werkvloer in eerst instantie. Ik schreef in de blog Leiderschapsles: samen in de klei hier al over. Hier dient de veiligheid eerst weer terug te komen. Een duidelijk aanvalsplan hebben de medewerkers hier nodig. Welke rechten hebben ze wel en niet? Waar staan ze?

Beweging behouden

Om beweging te behouden dien je mensen ook te laten ontwikkelen. En een grote fout die hier gemaakt wordt is dat het vaak gaat over verticale ontwikkeling. Met vergeet horizontale ontwikkeling. Het is namelijk niet zo dat bepaalde mensen de ambitie hebben om te groeien naar leidinggevende. Wel is het zaak dat een ieder in zijn of haar eigen functie blijft ontwikkelen. Met andere woorden horizontaal blijft groeien.

Zelf vind ik een verblijftijd van drie jaar in een functie dan ook altijd nog een mooi gegeven. Een verblijftijd die afhankelijk is van life time learning. Zeker in het tweede voorbeeld zie je dat hier veel eerder aandacht voor nodig zou zijn geweest.

Tot dag 67…..