Ga naar de inhoud

Leiderschapsles: reflectie vragen – 70 van 90

Leiderschapsles: reflectie vragen, om rekenschap te kunnen waarborgen. Afgelopen week mocht ik bezig zijn met een team. Een team dat redelijk lang samenwerkt en vol passie en vakmanschap werken. Alleen de omgeving is veranderd. Er worden andere zaken van ze verwacht. En het interessant is dat ze dat niet merken.

Het betekent tevens dat ze het allen oneerlijk vinden hoe er met ze omgegaan wordt. Ik heb met oprecht afgevraagd hoe dat kan!

Reflectie vragen

Gedurende de gesprekken kwam ik erachter. De normen waren niet helder genoeg geweest. De meting en het contact ervoor nog minder. Laat staan dat de mensen de consequentie geaccepteerd hebben door er zelf over te reflecteren. Er was dus geen rekenschap ontstaan. Met andere woorden in de ontstane situatie had drie keer om reflectie gevraagd dienen te worden:

  • Vraag reflectie op de norm;
  • Creëer reflectie op de meting;
  • Bespreek reflectie op de consequentie;

Laten we ze eens verdiepend bekijken.

Inhoudelijke reflectie

Wanneer we naar de inhoud van de drie zaken kijken dan hebben we als eerste de norm. Vaak staat dit in een, mogelijk verouderde, functieomschrijving. Zo omschreven dat niemand echt weet wat de norm is. Persoonlijk vind ik het beter om ieder jaar of periode drie normen vast te stellen waar het resultaat van werken aan gerelateerd is. Dat zijn de normen.

Daarna gaan we naar de meting. Hoe wordt er gemeten? Heeft de leiding gevende dit van horen zeggen of is de meting echt objectief. Nadeel is dat wanneer een meting negatief is men over het algemeen eerst de meting en dan degene die de meting ingevuld hebben de schuld geven. Je dient dus consensus te hebben over de wijze van meten, voordat je gaat meten.

Ten derde hebben we het over de consequenties. Bij kinderen is dat heel makkelijk. Je vraagt ze wat ze zichzelf als straf zouden geven wanneer ze over de grens gaan. Vaak is de straf hoger dan je zelf zou geven. Waarom vergeten we dit in leiderschap met medewerker? We leggen “ineens” (de vorige stappen zijn dan al gebeurd) iets op. Gedrag dat daaruit komt is of  boosheid of calimero gedrag. Ik ben klein en zij zijn groot en dat is niet eerlijk.

Met andere woorden reflectie leidt tot meer rekenschap. Tijd voor het stellen van vragen dus.

Tot dag 69….