Ga naar de inhoud

Niet wie je kent, maar wie jou kent.

In de laatste dagen werd het cliché “het gaat er niet om wat je kent, maar wie je kent” volledig ontkracht. Allereest door het lezen van de one minute ondernemer, die stelt: “het gaat erom wie jou kent en wat ze van je vinden”. En ook in de gesprekken die we binnen onze organisatie hebben gehad de afgelopen week. Je kunt nog zo succesvol wensen te zijn, maar als je geen stabiele, complete en voorkomende houding hebt, dan wel doet wat je zegt of de leiding neemt in je club, dan kan het zijn dat mensen geen vrienden met je wensen te zijn, dan wel zaken als relatie doen. Authenticiteit is de basis.

Wanneer je dit relateert aan jonge mensen, nieuwe medewerkers binnen je organisatie, geeft dat ook onze organisaties inzichten. Tweeledig namelijk. Laten we eens kijken naar de groei van een sales medewerker in het eerste jaar bijvoorbeeld.

Allereest dachten we altijd dat je in de eerste helft van je werkzame periode je contacten moet leggen. Natuurlijk is dat zo. Toch is het moeilijk als je zelf niet goed in je vel zit of een onzekere uitstraling hebt of dat in ieder geval zo ervaren wordt. Dan kun je nog zoveel vrienden wensen te maken, maar deze worden niet snel fan van je. De relatie is koel. Ze juigen je niet toe. En verdedigen je niet bij andere. Hetgeen je ook terugziet in een persoon die al een groot “netwerk” heeft. Het gaat om de reputatie van de persoon in de omgeving waar deze zich in begeeft, los van de organisatie waar je voor werkt. Dat hebben we ook de afgelopen periode weer gezien.

Daarnaast hebben we gezien dat nieuwelingen na een halfjaar gingen floreren in het netwerk. We schreven dit toe aan het bouwen van het netwerk. Toch leiden vergelijkbare mensen en vergelijkbare situaties niet tot dezelfde resultaten. Hoe dat komt? Het zelfvertrouwen en de wijze waarop iemand bekend staat. Dat heeft ook met training en opleiding te maken. Je zelfvetrouwen kun je door inhoud, kennis en kunde, krijgen of heb je van nature. Zonder dat het bluffen is.

Dan hebben we nog het fenomeen leiders, bekende die er hard aan werken veel mensen de hand te schudden. Leuk, gaaf. Welke handdruk blijft er achter? Welke toegevoegde waarde geef je? Wie wil met jou kennismaken? Ik geloof daarbij ook dat wat je zelf uitstraalt aan vertrouwen en positiviteit regelrecht terugkomt. Je wordt als sterk ervaren. Neem één keer het roer in een je onderneming en de onderneming neemt het werk over. Doe met je mensen.

Kort gezegd een leerzaam traject om te bezien waar de filosofie met mensen werken en niet met personeel als grondslag in ligt.