Ga naar de inhoud
no service

NS betekent no service

Soms slaat je service hart echt over. Dan zou je willen dat sommige bedrijven echt een keer vanuit de ogen van de gast zouden kijken. Ohh ja, de eerste drie punten zijn de klant, de klant, de klant. Meneer van Boxtel u heeft veel te doen.

Het “NS betekent No Service” verhaal

Je bedenkt je dat je lekker met de trein naar Maastricht gaat voor een afspraak. Nog een paar uur werken. Op zich de heenreis keurig. Kan niet anders als je om 6:45 vertrekt en 9:05 aankomt. De vertraging bij vertrek netjes ingelopen.
Je denkt “ik upgrade mezelf.” Toch maar niet gedaan. Een retour 2e klas kost al 50,00 euro in de 2e klas. 1e klas 85 euro. Kun je wel op je website de Co2 uitstoot melden. Maar met 50 euro kan ik een hele week autorijden. Laat staan met dat eerste klas kaartje. En wat is de echt toegevoegde waarde? Beetje stroom en iets ruimer zitten?

Dan de terugweg. De machinist sjokt 3 minuten voor vertrek naast me naar zijn pilotenhut. Ik ga zitten in de dubbeldekker, klap mijn tafeltje open en dat ding is te smerig om mijn laptop op te zetten. De trein is net schoongemaakt! Dat doen ze voor vertrek in Maastricht. Bezuiniging op schoonmaakdoekjes of zo? Voor 50 euro retour mag je natuurlijk geen schone trein verwachten. Althans schijnbaar niet als de klant op 1, 2 en 3 staat.

De machinist komt er dan achter dat er iets niet werkt. Vastgelopen remmen blijkt later. Misschien als je 10 minuten te voren bent en klaar staat dat je het eerder constateert? Intussen zitten we 15 minuten te wachten. De stoptrein is al weg, dus die tijd verloren. De keuze heb ik niet eens gehad.trein

Goed, dan dus de trein een half uur later. Volgepakt en wel. In een broeierige omgeving. De airco kan de drukte met het zonnetje van 21 graden niet echt aan. Ik klap mijn tafeltje uit die is wederom vies. En bij het weggooien van mijn papiertjes zitten de vuilbakjes nog ram vol. Ook het raam waar ik poog uit naar buiten te kijken is niet schoon. Zelfs erg vies.

Dan komt de conducteur over de intercom met een belerende stem. Of we onze stoelen vrij willen maken van tassen zodat ook andere kunnen zitten. Man kijk eens goed de gehele coupe zit ram vol, iedere plaats is bezet.

Catering in de trein

Een alleraardigste jong die catering rondbrengt. Tja, bij een vaal t-shirt dragende, ongeschoren met lange haren lopende jongeman, koop ik niet echt veel. Hoe goed je het lesje ook leert om dit door de speaker aan te kondigen en actief aan te bieden. Voor mij is deze railtender meer een roadrunner.

Wifi in de Trein

Iedereen gebruikt natuurlijk de Wifi in de trein als service. Echter dat ding werkt amper. Deze blog heeft er een halve minuut over gedaan om up te loaden. Voor mij was dat een reden om dus de trein te nemen. Lekker werken. Tja, irritatie volop. Mijn eigen hotspot maar gebruikt.

Prijs mist kwaliteit

Echt waar, als ik ergens 50 euro voor zou vragen zou ik het wel netjes opleveren. Als ik zie waar NS zich door laat afleiden, CO2 discussie op de website, maar het primaire service product goed hebben? Je zou bijvoorbeeld mensen goedkoper een 1e klas kunnen geven als ze de volle mep betalen. Ach, laat maar!  Waarschijnlijk was het in het stoomtijdperk nog niet zo slecht.

Ik wil de NS wel eens uitnodigen tot een mystery bezoek hoe een autorijder en zakelijke reiziger het beleeft voor 50 euro. Kijken of er op welke wijze dan ook reactie komt! Ben benieuwd.

Leerzaam

Voor mij is leerzaam dat je wel kunt roepen dat de klant voorop staat. Alleen wanneer je dat niet toont dat je ongeloofwaardig overkomt. Daarnaast dat je vaak genoeg door de ogen van je klant dient te kijken. Wees de lastige klant in je eigen bedrijf. Tijd voor Service.

NS staat voor deze autorijder voor NO SERVICE.