Ga naar de inhoud
schiet met scherp

Schiet met scherp

Als je wereld beroemd wenst te worden schiet dan met scherp. Vergelijk het met een artiest die in het theater staat, die dient ook eerst de kleine theaters af te reizen en komt op steeds meer mooie plekken. Een veel gemaakte denkfout die ik ondernemers zie maken is dat ze schieten met hagel. En dan ook nog in het luchtledige. Ze schieten op heel Nederland.

Schiet met scherp

Met scherp schieten betekent voor mij drie zaken:

  • definieer je doelgroep / klant segment (kies en je wordt gekozen)
  • kies het middel waarmee je schiet (de juiste aanvalsroute)
  • kies het gebied (olievlek principe)

Allereerst dus het definiëren van je klant segment en de wijze van afstemming van je product. Hiervoor zou ik de waarde propositie ontwerp gebruiken. Maak een duidelijk profiel van je klant segmenten. Voor wil je echt graag werken? Wat zou je ervoor over hebben? Vooral welke pijnverzachters kunnen je ze brengen. En op welke wijze worden ze fan van je?

Ten tweede het middel waarmee je schiet. Je middel is vaak ook direct het resultaat. Wanneer je een e-mail met een nieuwsbrief stuurt naar 7000 leiders in organisaties en je hebt daar geen website voor klaar staan die autoriteit uitstraalt dan schiet je met het verkeerde middel. Dan dien je eerst te werken aan bewijslast. Bewijslast doordat je een pilot project draait. Een project waar je mee kunt werken en als voorbeeld kan dienen.

Ten derde als je, wederom met een e-mail, naar 7000 mensen in heel Nederland werkt, dan krijg je vanuit alle hoeken en gaten vragen. Slimmer is het te doen vanuit het olievlek principe. Begin vanuit een centraal punt, het beste je woonplaats of je werkadres. Dat scheelt namelijk veel reistijd en reiskosten. Daarnaast is het vaak ook zo dat je daar een netwerk hebt.

Kortom tijd om met scherp te schieten. De voordelen zijn toch wel duidelijk?!