Ga naar de inhoud

Sorry zo makkelijk…. – 61 van 90

Steeds meer erg ik me aan “sorry”….want waarom is dat nodig? Tja voor iemand die snel denkt mogelijk wel. Ik moet zeggen dat ik dat “sorry, excuses” als ondernemer te makkelijk vind. Zeker als het te vaak gebeurd. Want ben je je bewust dat hetgeen waar jij sorry voor zegt de ander moeite heeft gekost?

Sorry

Waar zouden we zijn als we minder sorry hoeven te zeggen? Natuurlijk mag je fouten maken. Ik zal de laatste zijn die de kracht van fouten zou onderwaarderen. Alleen het soort dat ik bedoel zijn zaken die niet gaan om leren, maar gewoon snel, incompleet en vooral zonder de ander in gedachten te hebben gedaan worden. Een excuses, omdat jij niet oplettend bent.

Een mooi voorbeeld is het versturen van facturen door. Ik ben de mening toegedaan dat het laatste deel van je service en betrokkenheid bij de klant tot en met (zelfs erna) de factuur gaat. Met andere woorden ook die dient perfect te zijn. Naast natuurlijk de dienst of het product dat je levert. In mijn twee financiële rollen binnen organisaties zie ik heel wat fouten in facturen. Hoe kan dat toch vraag ik me dan af!? Wanneer ik dat navraag, dan zijn er twee antwoorden: te snel gedaan en fouten in automatisering. Tja, allebei te voorkomen zou je zeggen.

Voorkomen

De komende tijd ga ik met name de mensen die het wel goed doen extra aandacht geven. Ik denk dat ik dat meer te halen valt. En weet je…..foute facturen. Ik reageer er gewoon niet meer op. Laat ze gewoon open staan en als er dan gevraagd wordt naar de betaling: oh joh, de factuur was fout. Misschien helpt dat leren. Ach, tja, dat kan ik ook niet. Hou er niet van sorry te moeten zeggen.

Laten we daarom iets minder sorry zeggen en zaken in één keer goed doen. Laten we sorry voorkomen. Tijd voor het ontsorry-en, tijd voor ontzorgen van de ander.

Er is overigens 1 sorry die ik graag hoor…….door iets te doen dat heerlijk buiten de paden ligt. Achteraf vergiffenis vragen, in plaats van vooraf toestemming…….leer je veel.

Tot dag 60…..