Ga naar de inhoud

Succes moet je vieren (resultaat versus hard werken)

De druk opvoeren is één van de zaken waar we goed in zijn. Hard gaan rennen als een omzet doelstelling niet behaald wordt. Wederom gas geven op hetgeen niet behaald is. Zowel Annemarie van Gaal in haar columns in het FD als Marc Lammers in zijn equivalent schrijven erover. Twee inspiratoren voor mij, want ze stellen het zo lekker simpel. Maar dat terzijde.

Toch zullen we in deze tijd de successen moeten vieren. De flow dient er terug in te komen. Dat betekent dat we een succes ladder meetbaar moeten maken. Wat heb je bereikt en waar zijn we als team samen trots op. En dat stukje bij beetje. In een vorige blog “Stop vernieuwen, start verbeteren” schreef ik al over het eerste fenomeen waar ik denk dat in bedrijven aan gewerkt dient te worden. Wanneer je dit koppelt aan het behalen van (kleine) resultaten en dat viert dan heb je de ingredienten te pakken die maken dat je een succesvolle organisatie krijgt.

De belangrijkste vraag is dus welk resultaat(je) haal ik morgen dat we samen kunnen vieren en de organisatie verbetert?

Afgelopen week hadden we een overleg met alle landen van de Mise en Place groep en hebben samen een brainstorm gehad over  meetbaarheid van ons merk. Een soort van audit maar dan positief, audits hebben een negatieve lading. Nee iedereen zou gewoon goed moeten scoren, maar het beste land en de beste vestiging uitkiezen dat moet hem worden. We gaan ons richten op de vier pijlers: Brand  and results (merk), network and sales, HTM (Human Talent Management) en ICT and Process. Ieder onderdeel dient voldoende te zijn en wordt bezien vanuit diverse objectief meetbare onderdelen. Ik ben benieuwd hoe we meetbaarheid, resultaat focus en fun gaan combineren. Voor mij is het al de fun om dit voor elkaar te krijgen.

Ook in andere organisaties zie je dit. Ondernemers zijn bezig met de issues en niet bezig met het vieren van de goede dingen. Beter elke dag een kleine stap en daar trots op zijn, dan een grote stap en de week erna weer terugvallen. Spreiden van je successen leidt tot een grotere en stabielere organisatie. Piet van Abeelen, oud wingmen van Jack Welch en Lean / Six Sigma specialist, geeft in een dialoog met Annemarie van Gaal een mooi vergelijk. Een bedrijf dat vaten maakt springt van gemiddeld 288 vaten naar 300 op een dag. De dag erna ging het echter naar 160 terug. Met andere woorden een tijdelijke piek. Echter wanneer je elke dag 1 vat meer zou doen of een bandbreedte opstelt groei je beter en sneller. In dit voorbeeld zat de groep vatenmakers binnen anderhalf jaar op 570 per dag gemiddeld. Soms 560 soms 580 maar wel stabiel. Een grotere prestatie.

Kortom wederom een goed gegeven waarom je dus de kleine successen dient te vieren en je focust moet leggen op de kleine verbeteringen. Een ander mooi voorbeeld was het succes van John van de Brom (voetbalcoach) die met Anderlecht de champions league groepsfase behaalde. De eerste playoff wedstrijd verloren en de tweede gewoon winnen met 2-0. Het zou met niets verbazen als Anderlecht dit jaar blijft groeien, stapje voor stapje. Wees dus blij als je kleine successen haalt.

Een paar brein brekers?

  • Wanneer heb je voor het laatst een succes gevierd?
  • Wat zijn je korte termijn resultaten die op langer termijn verbetering op moeten leveren?
  • Waar kun je effectiever werken?
  • Wat zouden je mensen morgen willen vieren?
  • Waar ben je trots op?
  • Waar wil je trotser op worden?
  • Wat is wat je wilt afleveren?
  • Waarom wil je alles doen (golden circle, zie ook intentie versus vorm met de golden circle)?
Kortom……wat vier je……..morgen, overmorgen en de dag erna.