Ga naar de inhoud

Wat is de reden dat je daar werkt?

Veel van de jonge professionals om me heen, ook ik zelf, vragen zich af waar ze het voor doen. Wat is de reden dat ze ergens werken? Welke factoren spelen bewust of onbewust mee in het werk plezier? Geld is een belangrijke factor natuurlijk. Het huishoudboekje, de privé verlies en winstrekening, moet wel kloppen. Natuurlijk voor een bedrijf niet tegen elke kost, immers waarde naar je werk hoort daar ook bij. En als het bedrijf succesvol is vergeet deze je echt niet te belonen, dan behouden ze goede mensen altijd, zeker met geld.

Nee het gaat om de andere factoren die “de beste bedrijven om te werken” om te werken maken. Uit een Amerikaans onderzoek zijn vijf gemeenschappelijke delers gekomen die bij de 100 beste werkplekken van Amerika horen. Het zijn:

  • Geloofwaardigheid – het management is open en “walks the talks”, gaat de troepen vooruit als er actie getoond dient te worden en geeft een duidelijk beeld waarheen het gaat.
  • Respect – de organisatie geeft medewerkers een professionele werkomgeving, deze bestaat uit de juiste middelen, bronnen en training die nodig zijn om het werk te vervullen.
  • Eerlijkheid – compensaties, beloningen en waardering worden gelijk verdeeld aan op basis van objectiviteit.
  • Trots – de organisatie heeft een goede naam in haar branche en omgeving, het individuele doel van werk is zo gestructureerd dat de medewerker er trots op is.
  • Kameraadschap – een gastvrije en vriendelijke atmosfeer binnen het team is de basis, gevoed door gedeelde waarden en doelen. Het voor elkaar willen gaan noemen ik dat zelf.

Daarbij is het moeilijkste, ervaar ik de laatste tijd, om mensen die bijzondere plek te geven, immers als in een voetbal team de spitsen continu scoren, echter de achterhoede speelt op de helft van de tegenstander, dan krijg je net zo veel scores tegen. Met andere woorden het is aan de leiding van een organisatie om ieder zijn positie binnen het team duidelijk te hebben. Echter zal het team elkaar daar ook op aan dienen te spreken.

Het bouwen aan een organisatie die tot de prettigste om voor te werken behoort is een uitdaging die alleen die leiding zelf aan kan nemen. Geloven doe ik dan ook dat als de organisatie goed functioneert dat het resultaat vanzelf komt. Stephen Covey heeft dat duidelijk gemaakt in de Speed of Trust. Wanneer het vertrouwen verhoogd wordt gaat de snelheid omhoog en de kosten omlaag. Als je dus op elkaar kunt rekenen en weet dat er onderling cohesie is dan is het organisatie resultaat optimaal.

Zowel binnen onze groep waarin we samenwerken als in het eigen team zie ik de afgelopen periode het vertrouwen stijgen. We vechten niet tegen elkaar maar met elkaar. En zo zal het zijn. Onze waarden zijn al sterk en gelijk: Making Friends and Creating Synergy. Als we daar dagelijks mee bezig zijn dan kunnen we elke tegenwind samen trotseren. Het is een tijd waarin we het NU moeten doen. Dus walk the talk moeten tonen. Alleen dan volgt je team.