Ga naar de inhoud

Zaaien om te oogsten – dag 85 van 90

We weten het: zaaien om te oogsten. Wat is toch de reden dat we ons de klanten of relaties zo je wenst laten overkomen? Wat is de reden dat we bang zijn om het juiste te zaaien? Kies je klant en je wordt gekozen. En dan niet te vergeten het voeden van hetgeen je gezaaid hebt.

Zaaien om te oogsten

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik twee netwerken mag vergelijken. Beide opereren in dezelfde branche. Bewust benoem ik ze niet omdat ik beide hoog heb zitten, alleen op dit onderdeel wel degelijk een leerzaam verschil zie.

  1. Netwerk A – is reeds 20 jaar actief en organiseert veel eigen netwerkplatformen. Daarmee blijft er gestaag omzet en vraag binnen komen. Zelfs de relaties die gewenst zijn.
  2. Netwerk B – bestaat ruim 5 jaar en onderneemt zoals netwerk A in de begin jaren. Veel acties en beurzen. Rond de beurzen wordt er veel gezaaid.

En nu komt het. Waarom is het ene netwerk zeer succesvol en het andere loopt continu achter de eigen ambitie aan?

Water geven

Het antwoord is volgens mij: water geven. Ooit schreef ik al Een netwerk is als een organisme, je moet het wel voeden. Hetzelfde als je deze twee bedrijven naast elkaar zet. Hoe ga je een continue relatie aan met je opdrachtgever? Op welke wijze zorg je ervoor dat je actueel blijft? Voor mij zijn dat drie simpele manieren:

  • Plan je contactmomenten;
  • Weet wat de relatie wenst;
  • Wees pro-actief;

Met andere woorden neem de tijd. En wanneer je weet dat je nog niet goed bent in die zaken, plan het gericht. Ten tweede ga in de huid van de opdrachtgever zitten. We hebben ooit een training gedaan met een aantal collegae. Interessant was om te zien hoe ze zich voorbereiden. Ik kijk altijd waar de behoefte ligt. Al van te voren. Ik wil van te voren weten waar de relatie de pijnpunten heeft zitten. Is het groei, cultuur, behoud of verkrijgen van medewerkers, altijd dien je dit te weten. Ten derde is het zaak ook te komen met thema’s waar de klant nog niet van weet dat dit gaat spelen. Wees een visionair, met oplossingen. Anders ben je de connectie kwijt.

En net als met een akker. Blijf niet te lang hetzelfde zaaien. Wissel af zodat je de grond gezond houdt. Zo is dat ook met relaties, wissel de soorten klanten per periode. Zodat je niet te pusherig overkomt.

Kortom: heb aandacht voor je klant. Hoe je dit echt doet? Lees het boek Maak een fan van je klant eens.

Tot dag 84…….