Koude acquisitie? Niet doen. Immers 93,8% van de Nederlanders stelt koude acquisitie niet op prijs. Vindt het zelfs storend. Wat is dan de reden dat je iemand zou irriteren? Natuurlijk is het in verkoop, sales en zaken doen wel noodzakelijk dat je een nieuwe aanwas hebt van potentiële relaties. Inderdaad spreek ik veel liever over relaties. Bedenk je eens dat je een relatie wenst aan te gaan met een jonge dame of heer aan de bar. We kennen het allemaal wel: blauwetje lopen of helemaal niet durven. Inderdaad we zijn bang voor de “nee”. Dan vraag je toch gewoon haar beste vriendin of kijk je op welke wijze je in contact kunt komen.
Net als met een blauwtje lopen, is het ook met koude acquisitie. Niemand zit te wachten op de “nee”. En dan ook nog zelf uitlokken, tja dan moet je bijna een bord voor je…..hebben. Hoe dan wel? Heel simpel in drie stappen:
- bepaal wie je wenst te leren kennen
- zoek uit wie deze persoon allemaal kent
- kom in contact via een dat je zelf hebt
En dan wachten? Natuurlijk niet. Geef veel aan je “connector”, de persoon die je kent. Eens vraagt die persoon wat hij of zij terug kan doen. En dan gewoon vragen: stel me vor aan jouw contact. Dat is makkelijk en doet een ander graag voor je. Natuurlijk is dit tijdrovend en duurt het lang voordat je een relatie gebouwd hebt, maar zeg nu zelf éénmaal een relatie met iemand betekent toch dat je lang met elkaar zaken kunt doen? Kortom, de investering meer dan waard.
Het betekent niet meer en niet minder dat: als je lang genoeg op een steen zit, dan wordt deze vanzelf warm. Zo ook met het bouwen van je nieuwe relaties, zakelijk en privé.