Tip voor de ZZP-er: denk als bedrijf. Logisch zegt u? Wat is de reden dat je dit meldt? Hoe dan, kan ook de vraag zijn? Veel ZZP-ers denken vanuit zichzelf. Wat heb ik te bieden? Of sterker nog wat wil ik bieden? Ze maken een concept en denken dat de kopers dan komen. En ja, ik zet het scherp neer. Scherp om de spiegel te kunnen zijn. Denk daarin groots (zie ook blog groots denken).
Denk als bedrijf
In je totale uitingen dien je te communiceren als bedrijf. Dus duidelijk te maken wat je diensten en producten zijn. Een voorbeeld hoe je vanuit jezelf communiceert: Marie is een begenadigd mensen-mens en vindt het leuk om vanuit de ander te denken. Interessanter is om te schrijven: Voor mensen die vanuit gevoel werken zijn de coaching activiteiten buitengewoon passend. In het tweede deel schrijf je wat je doet en speciaal voor wie. Het roept ook nog een vraag op: wat is de reden dat het buitengewoon passend is?
Een bedrijf communiceert daarnaast ook continu. Deel je werken, specialisme, unieke momenten en vooral ook je referenties. Als aannemer een kort filmpje maken van een voor, sloop en na een verbouwing van een badkamer en dat delen straalt vertrouwen uit. Makkelijker misschien nog is om elke dag op je tijdlijn een foto te delen. Dan kunnen mensen je werk volgen.
Communiceer daarnaast veel kleine stukjes. Dus blijf aanwezig met je berichten en kansen. Dan wordt je opgemerkt op momenten dat je dit het minst verwacht.
Neem de tijd om de balans te vinden tussen verkoop, operationeel en financieel. Juist als je het druk hebt maak dan tijd voor verkoop zaken. Immers er komt een rustigere tijd achteraan. Een tijd die je dan graag gevuld wenst te hebben. En wat als je het te druk krijgt? Dan deel je met andere, andere die ook weer met jou delen, dan blijft het door lopen.