Ga naar de inhoud

Kracht van reflecteren op ervaring

Een 1 op 1 reflectie is leuk. Echter reflecteren na een opgedane ervaring is nog veel mooier. Een krachtig middel hierin is het inzetten van oefeningen met opdrachten zowel indoor als outdoor. Afgelopen weekend hebben ik dit als trainer van de JCI Dutch Academy weer mogen ervaren.

De JCI Dutch Academy is een leiderschapsweekend waarin de deelnemers getraind worden voor de taak als bestuurder binnen een lokale afdeling van JCI. Onderwerpen zijn gericht op persoonlijk leiderschap en besturen en besluiten. Doelstelling is het ontmoeten, leren en vooral groeien van deelnemers en omgeving. De slogan van JCI Be Better is daarbij een duidelijke ondersteuning. Voor de één een klein beetje beter voor de andere een grote groei. Allemaal beter.

Tijdens het weekend wordt er gebruik gemaakt van oefeningen. Indoor oefeningen die gericht zijn op het behalen van een doelstelling als team tijdens de vergader momenten. Outdoor tijdens specifieke op outdoor opdrachten zoals het maken van een ladder of spinnenweb. Ogenschijnlijk simpele zaken. Echter als je dit met een groep mensen dient te doen die elkaar niet kennen en ook gedeeltelijk weten waar de talenten liggen dan ontstaat er vaak een botsing. Als we dit relateren aan het team ontwikkelingsmodel van Tuckman dan wordt het team in een storm gebracht. Enerzijds door een tijdslimiet anderzijds door tijdens de oefening een interventie te plegen als trainer. Iemand die bijvoorbeeld niet mag praten maar wel de oplossing kent. Tja mag je dan niet communiceren, natuurlijk wel, alleen niet verbaal.

Juist de reflectie na een niet behaalde oefening is sterk. Wat gebeurde er? Wat ging er anders dan bij de oefening eerder? Werd er een leider aangesteld? Wat waren de afspraken? Wie hield de tijd bij? Allemaal zaken die leiden tot een beter en vaak sneller resultaat. Reflectie na een uitvoering is dan zo krachtig. Het geeft direct inzicht in het functioneren van een team. Want wie stelt ooit de vraag aan een team als we aan een opdracht beginnen of we er vertrouwen in hebben? Vertrouwen als basis voor snelheid en kosten. Immers wanneer het vertrouwen stijgt gaat de snelheid omhoog en dalen de kosten (zie blog: Vertrouwen).

Ook hier bleek weer de kracht van het reflecteren op ervaring. Vaak gaan we in organisaties snel door. Echter als je goed reflecteert en ervaringen bespreekt dan groeit vertrouwen door:

  1. Transparantie te tonen
  2. De mogelijkheid om fouten recht te zetten
  3. Resultaten te boeken
  4. Jezelf te verbeteren
  5. Duidelijkheid te scheppen over verwachtingen
En dan hebben we het nog maar over 5 van de 13 gedragingen die leiden tot hoog vertrouwen. Het ultieme slot is voor ons als trainer om ook te kijken of het team tot vertrouwen gekomen is door de “trust fall”. Onderstaande trust fall gaat nog veel verder, de deelnemers lopen eerst weg en komen dan terug…..
[tube]http://www.youtube.com/watch?v=-BdjZYfzuuA[/tube]
Wat denk je dat er met jouw gebeurd? Zou je het doen? Op wie vertrouw je wel en wie niet? De ervaring en met name het terugkijken / denken wat je bezighoud is dan je leerproces.