Hoe ben je met elkaar in verbinding? Hoe ben je in verbinding met zaken en markten? Nog mooier wie is er in verbinding met jou? In een connected life zien we diverse studies en stories. Persoonlijk denk ik dat je twee vormen van connected life hebt. Hetgeen je ziet en waar je appelleert. En ten tweede de groepen mensen waar je mee omgaat. Immers je peergroup zorgt dat er merken en mensen in je tijdlijn naar voren komen. De merken zorgen ervoor dat er een profiel van je gemaakt wordt.
Wat voor connected life leef jij?
Als je nadenkt wanneer je eigenlijk je persoonlijke profiel verstuurd, wanneer is dat dan? Naar wie en met welke reden? Een zeer interessant onderzoek is gemaakt door TNS NIPO “Whopper Marketing”. Het geeft vier segmenten weer: Observers, Functionals, Leaders en Connectors. Ook interessant is te zien waar we ons als Europeanen bevinden.
Laat staan het verschil tussen ouderen en jongeren. Jongeren gebruiken veel meer instant messaging zoals WhatsApp. Tijd voor bedrijven en merken om daar op in te spelen. De aziatische voorbeelden zijn er al. Je leest dit ook via TNS NIPO: “Instant Messaging groeit social media voorbij”.
Je persoonlijke manier van doen bepaalt je profiel. Een profiel waar met big data invloed op uitgeoefend wordt. Of je dit nu wenst of niet.
Persoonlijk connected life
Het vraagt veel van je als professional om hierin voor te blijven. Bijblijven is niet goed genoeg. Immers je klanten komen straks uit Azië. Welke wens hebben die en op welke wijze kun je ze beinvloeden? Beter nog hoe komen ze bij jouw?En voor de ondernemende professional? Hoe zorg je dat je jouw toegevoegde waarde hierover laat zien? Hiervoor dien je diverse andere groepen mensen te zoeken waar je mee verbindt. Ten einde je netwerk ook te verbreden, verdiepen of zelfs te vergroten als je wenst.
Voor mij betekent voorblijven in een sterk groeiende en veranderende omgeving:
- Excursie tijd inbouwen;
- Leren van jongeren;
- Je eigen beeld vormen;
Excursie tijd betekent vaak achter de computer en in seminars kennis vergaren en toepassen. Gewoon doen. Je aanmelden voor alle media die nieuw zijn of lijken. Loop voor door als eerste te exploreren. Je gaat om schoolreisje en doet een excursie. Bewust tijd voor maken als professional. Anders doe je er straks niet meer toe.
Praat met kinderen en jongeren. De perceptie en het beeld dat ze je geven zorgt voor een verbreding en andere kijk. Leer oprecht van ze. In alle facetten. Het je als CEO al een BODY? Board of different youngsters. Want ook culture achtergrond en afkomst geeft je informatie. Marketing op minderheden en andere culturen neem je dan direct mee.
Tot slot vorm je eigen beeld en zet en koers uit. Een koers waar 80% flexibiliteit in zit om je aanpassing te kunnen doen. Het gaat er in deze tijd niet om hoe goed je bent in iets, wel hoe goed je kunt aanpassen in snel, sterk veranderende omgevingen.
Not the strongest will survive, the one who is the most adaptable to change.
En inderdaad deze is niet van Darwin en toch zo waar. Wanneer het over leren en connectie gaat dan is er connected learning: krachtig, boeiend en relevant.