Een mooi gesprek gehad met Frank. Hij is van de Foutenfabriek. Of beter gezegd hij is de Foutenfabriek. Veel van zijn verhalen, blogs en uitingen heeft hij zelf meegemaakt. Frank is specialist in het maken van fouten.
Foutje
Niets is mooier dat fouten maken. Je leert er veel van. Zonder vallen geen opstaan toch? De fouten die je organisatie maakt of jij als mens dragen bij tot groei. Immers wanneer je niets onderneemt en fouten vermijdt dan leer niets. En zonder leren geen groei. Vraag daarom ook niet om toestemming, wel om vergiffenis. Organisaties waar fouten niet kunnen daar is de leercultuur zeer beperkt (zie ook Ontwikkel de leercultuur).
Faalbokaal
Met Frank sprak ik over het belonen van fouten. Een Faalbokaal. We reiken een faalbokaal uit. Nu zijn we op zoek naar mooie fouten uit het bedrijfsleven. Fouten die mensen maakte waar ze veel van geleerd hebben. Foto’s van fouten. Projecten die je een faalbokaal zou wensen te geven. Daarbij is het wel zo dat we een faalbokaal positief zien. Er dient van de fout geleerd te worden. Wat is jouw mooiste leermoment? Wat verdient een faalbokaal?
Een kleine anekdote:
Tijdens een bijeenkomst werden alle deelnemers ontvangen. Bewust hadden we vijf naamkaartjes niet klaar gelegd. De deelnemers, ze kwamen voor een gastvrijheidstraining, waarvan de kaartjes er niet waren redelijk geïrriteerd.
Aan het begin van de training confronteerde we de mensen met het feit dat we het ‘foutje’ hadden bedacht. Mensen leerde dat gastvrijheid niet ging om het kloppend zijn, echter om de manier van ontvangst. Het foutje gaf een mooie aanleiding om daar over te praten.
Kortom foutjes zijn soms zelfs zinvol. Een klacht is een gratis advies. Wanneer heb je zelf nog een klacht gekregen? Wat heb je ermee gedaan?
Meer over de foutjes? Kijk op de foutenfabriek.