Ga naar de inhoud

Scale up: duidelijke strategie vasthouden

Een strategie bedenken is één, er aan houden is de volgende stap. Wat ik geleerd heb is dat de strategie uitzetten bepalend is voor het succes. Hierin verwijs ik ook graag naar de 4 disciplines van effectieve executie (4dx) van Stephan R. Covey. Focus, gedrag, scores en ritme zijn daar de vier onderdelen van.

Duidelijke strategie

Allereerst dus de strategie. De visie is waar we naartoe gaan, de strategie hoe we er komen. Met andere woorden welke mijlpalen zet je neer? Hoe is een strategie duidelijk? Het belangrijkste in mijn ogen hierin is het duidelijk maken van het doel. Twee doelen en voor iedereen in je organisatie helder.

Het is duidelijk wanneer elke medewerker het doel kan:

  • reproduceren, hij of zij snapt het;
  • er invloed op uit kan oefenen, hij of zij hierin van betekenis kan zijn;
  • het doel tot een resultaat om te vieren leidt, hij of zij aan het eind onderdeel van het succes kan en mag zijn.

Een duidelijk doel is soms complex. Toch raadzaam om hierin de tijd te nemen. Of de hulp te vragen van mensen die het vaker tot stand hebben gebracht.

Strategie vasthouden

Dan ben je natuurlijk niet klaar. Wat vaak verkeerd gaat, met name door de start up en innovatie mentaliteit, is het afwijken van de strategie of te snel aanpassen. Anthony Robbins: “if the strategy does not work change the approach”. Met andere woorden niet de strategy aanpassen, wel de aanpak.

Een voorbeeld:

In juni 2015 mocht in binnenkomen bij MapsTell. Het eerste wat we deden is twee waanzinnig belangrijke doelen vaststellen. Daarnaast hebben we een P(arkeer)kaart opgehangen. Alle nieuwe ideeën hebben we geparkeerd. Een jaar later werken we aan de ideeën van toen, ze zijn nog steeds goed. Alleen door eerst te werken aan de doelen hebben we een onderstroom en omzetstroom gerealiseerd. Er is nu een weg bewandeld.

Wil je meer weten over het groot maken van een bedrijf? Bel me gerust. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Echter wanneer je zelf de ervaring hebt om een bedrijf van 0 naar 10 miljoen te mogen begeleiden dan heb je ervaring. Die ervaring deel ik graag. Daarnaast neem ik je graag mee in het verhaal van MapsTell. Het bedrijf waar ik nu dagelijks aan werk.

Inspiratie van Covey

 

Een beetje inspiratie van Tony Robbins.

https://www.youtube.com/watch?v=mVFL61PdaeE