Letterlijk ben ik door food aan het denken gezet. Waar gaat het naartoe met de supermarkten? In de nieuwste variant van Jumbo in Amsterdam is een heus foodmarket gesitueerd. Verrassende zaken kwam ik daar tegen. Food for thoughts.
Thema
Er lagen zaken al op thema. Denk aan het thema tapas of sushi. In de kaashoek lag een kaasplateau. Compleet gesneden en zo mee te nemen. Met andere woorden je hoeft niet meer te kiezen. Je wordt volledig ondersteund in je gemak en compleetheid. Niet zelf kazen bij elkaar zoeken. Er is een complete kaasplank.
Bij de tapas stond ook alles gerangschikt. Zo mee te nemen.
Dranken
Nu dacht ik dat ik op gebied van dranken wel alles gezien had in de supermarkt. Niet is minder waar. Bij deze locatie kwam ik twee zaken tegen die echt tot nadenken en aanzette. Allereerst de nieuwe opzet van coca cola. Een rek waarin de blikjes mooi gepresenteerd zijn en je zelf een assortiment kunt samenstellen. Gaaf. Daarmee heb je dus niet hele trays met blikjes waar je weinig mee doet. En als je de combinatie maakt heb je ook nog voordeel.
Dan de wijnen. Als wijnkast gepresenteerd. Toen viel me oog om een kast met wijnen. Een Petrus van 1799 euro. In de supermarkt? Denk dat de omloopsnelheid laag zal zijn, alleen het feit dat deze er ligt en het imago dat daarmee gecreëerd wordt is natuurlijk interessant. Dat zet aan tot nadenken.
Nee, Jumbo is food (for thoughts). Ook de manier van presenteren van diverse zaken is uitermate interessant. Leerzaam om de retail op te zien schuiven naar de horeca. Wat gaat de horeca daarmee doen? Van der Valk is al bezig met een vers food markt. Wie volgt? Wat volgt? Spannende tijden voor de gehele food sector.
Meer inspiratie en foto’s hieronder.