Ga naar de inhoud

In de etalage

Wanneer is het uitverkoop seizoen? Eigenlijk is dat wel altijd tegenwoordig. Bijzondere kortingen en diverse aanbiedingen. Korting op korting. Daarvoor dien je de zaken die je hebt in de etalage te zetten. Duidelijk omschreven en met een groot bord: SALE erbij.

In de etalage

Wanneer we kijken naar zelfstandig professionals dan mis ik af en toe het grote sales bord. De uitverkoop of zelfs de etalage waarin de zaken vermeld staan die men kan kopen. Een kleine anekdote:

Met één van de organisaties waar ik voor mag werken hebben we een keer een hele mooie website gebouwd. Echter niemand kocht iets. Totdat we een hele simpele productportfolio met simpele producten hebben benoemd. Onze etalage werd gevonden. Inderdaad op die woorden waar we eigen lijk niet op gevonden wenste te worden. Alleen dat is waar de consument op zoekt.

Leerzaam hierbij is dus dat je etalage eruit dient te zien naar de verwachting van de potentiële koper. Wanneer je in een etalage kijkt wil je de in 3 seconde weten of je goed zit en heb je 9 seconde (drie kliks) nodig om te zien of je blijft. Wanneer dat gebeurt dan kan het wel eens een klant voor het leven betekenen.

Tijd dus voor een goede analyse van je etalage. Stel je daarbij drie vragen:

  • Wie kijkt er naar me etalage en hoe weet deze in drie seconde dat hij er juist is?
  • Wat laat ik hem zien als hij langer kijkt en verleid ik de klant om binnen te komen?
  • Waar ga ik hem een fan voor het leven mee maken?

Kortom een goede en simpele analyse helpt een heleboel. Een paar tips die ik zelf tegenkwam:

Wat heb je zelf in de etalage?

Een vraag die ik wel verwacht. Heel simpel. De komende maanden ga ik met bedrijven in gesprek die hun scholingsbudget 50% effectiever in wensen te zetten. Dus eigenlijk geef ik ze twee keer zo veel waarde voor hetzelfde geld.