Transformeren of innoveren

Transformeren of innoveren? Een goede vraag. Waar ligt het verschil? Beide gaat het om veranderen. Er is echter een zeker verschil.

Innoveren

Het gaat bij innoveren om vernieuwen. Je verandert vanuit een vernieuwing. Een nieuwe dienst of nieuw producten. Je dient je bewust te zijn dat je (nieuwe) opdrachtgevers hiervoor warm dient te laten lopen. Dan wel je medewerkers ook meer inzicht dient te geven. Vernieuwen vraagt dus om energie en volharding. Een mooi voorbeeld is de Senseo.

In 2001 bracht Douwe Egberts in samenwerking met Philips de Senseo op de markt. Een senseoapparaat dat een volledig nieuwe markt zou brengen. In 7 jaar tijd was deze innovatie ontwikkeld. Normaal zou dit 10 jaar duren.

Interessant is overigens om te zien dat het octrooi voor de pads niet verkregen is. Daarnaast dat hierdoor een heleboel bedrijven zich snel aangepast hebben en ook pads gingen maken. Het betekende een volledig nieuwe markt. Meer via The (real) story of Senseo.

Grote organisaties kunnen vernieuwen. Een zwaar vernieuwend bedrijf is natuurlijk Apple. Echter dat is niet voor alle bedrijven weggelegd. Want hoeveel resources heb je te vernieuwen? Welke investering kun je er voor doen?

Transformeren

Bij transformeren gaat het ook om verandering. Echter geleidelijke aanpassingen binnen het bestaande. We noemen dit ook wel verbeteren. Zie ook de blog: Stop vernieuwen, start verbeteren.

Waarom dan dit verschil? Nu wanneer ik naar organisaties kijk dienen deze zich slim aan te passen aan hetgeen om hen heen. Shell kocht en misschien koopt alle vernieuwingen in de markt van energie opwekking op om het eigen product, olie verkoop, voorop te houden. We kunnen nu al zeggen dat die strategie niet meer gaat werken. Ook Shell zal dienen te transformeren naar nieuwe manieren van energie. Geleidelijk en gedegen.

Wanneer je transformeert dan kost dit ook minder energie. Mensen gaan in kleine stapjes sneller mee. Misschien zien ze die ook wel in. Daarnaast als je altijd één stapje eerder bent dan de markt en je collegae in deze markt dan blijf je ze voor.

Een veel gebruikte quote (het is de vraag of deze van Darwin was) is: Het is niet de sterkste diersoort die overblijft, het is de diersoort met het beste aanpassingsvermogen. 

Hoe transformeren?

In mijn idee transformeer je door drie dingen te doen:

  • Luisteren naar de markt, inspiratie opdoen;
  • Verwerken met je mensen, verbeteringen bedenken;
  • Aanpassen in kleine stapjes, transformatie inzetten;

Luister naar de markt door bij je klant te zijn. De behoefte waar te nemen en de echte pijnpunten van je klant te kennen. Je doet inspiratie op. Neem de leerpunten mee naar je team en je mensen en vraag ze er wat de organisatie ermee kan. Samen ga je verbeteringen bedenken. Tot slot maak kleine aanpassingen en verander in stapjes. Goed voor je klant en voor je medewerkers. Transformeren dus.

Hulp nodig bij dergelijke trajecten? Laat het me gerust weten mail Richard  of via de social media.

 

 

 

Related posts