Als je altijd vernieuwt, verbeter je nooit iets. En soms is een kleine verbetering meer waard dan een grote vernieuwing. Zo zien we dat vaak in de bedrijven waar de VOC mentaliteit hoogtij viert. Een econoom aan de tafel van BNR (Business Nieuws Radio) gaf de vergelijking wel pakkend tussen Nederland en Duitsland. Hij vergeleek de creatieve Nederlandse sporters versus de Duitsers die meer conservatief het goed deden. In dit geval wonnen de Nederlanders. De Nederlanders zijn de vernieuwers en de Duitsers de verbeteraars. Hij was meer voor vernieuwen. Echter in een periode van crisis lijkt het er toch op dat je meer moet kijken hoe je zaken eerst beter kunt doen. Gedrag veranderen is dan wel mogelijk vernieuwen.
In een ander gesprek met een General Manager in een Afrikaans land heb ik hem aangegeven dat je je in laagseizoen op de omzet moet focussen en in hoogseizoen op de kosten. Dan verdien je het meeste. Dat lijkt controversieel en dat kan het ook zijn. Echter in het laagseizoen (denk ook aan de crisis) heb je als het goed is al je kosten al verlaagd. Dus het enige dat je kunt doen is extra omzet maken of omzet pakken die voor het grijpen ligt / gemaakt moet worden. En in drukke periodes lijkt het allemaal goed te gaan, dan is het dus tijd om de kosten in de gaten te houden.
Zo ook bij onze organisaties. Tijd om de focus goed te leggen. Tijd dus om te verkopen. En daar kunnen we nog veel verbeteren. Immers in je slachtoffer rol stappen dat de markt er niet is is een slechte manier. Nee, kies er voor om daar te verbeteren en zelfs te vernieuwen als je kansen ziet. Doe je ding heel erg goed. En kies een heldere lijn.
Wij kiezen ervoor om:
- de werk processen onder de loep te nemen (nee niet degene die je niet leuk vindt maar die je elke dag doet, daar kun je in je timemanagement besparen).
- tips en analyses te vragen van onze financiële afdeling waar er kansen / verbeteringen liggen.
- SALES op te pakken en mensen gewoon 10 bezoeken te laten doen. Niet om de 10 bezoeken maar om de kansen en energie die daaruit komen. Want je weet nooit of een manager toevallig van baan veranderd dan ben je er maar bij geweest.
Een vakantieperiode vind ik ook zo een laagseizoen. Dat is de reden dat ik eigenlijk zelf nooit weg ben, de mooiste kansen komen dan voorbij. En vooral in verbetering. Je hebt de tijd en kans om weer eens goed naar zaken te kijken. En kunt er direct mee schakelen.
En de basis blijft 1% verbeteren per dag. Als je elke dag namelijk 1% verbetert dan heb je 365% (zeg 260% in werkbare dagen) per jaar verbetering. Beter dan als het echt moet gaan zoeken naar vernieuwing.
Wat heb jij vandaag verbetert, anders gedaan, makkelijker gemaakt of aan je zelf verandert om die 1% te halen?