Achteraf is alles waar, morgen is voorspelbaar.

Het afgelopen jaar, misschien wel jaren, hoor ik vaak dat er veel onzeker is. De wereld ziet er anders uit. Tja, ik kom toch dan altijd terug op een credo dat ik vaak bezig: “het is niet wat je overkomt, maar wat je ermee doet”. Het jaar 2021 stond in het teken van (her)bouwen. Bouwen van bedrijven, maar vooral het bouwen van vernieuwde teams.

De catering organisatie

Het was misschien het slechtste moment ooit om een cateringbedrijf over te nemen. Maart 2020 gaven we het akkoord. Nu in 2021 staan we waar we eigenlijk eind 2020 hadden willen staan. Echter als je gezegd had dat we een betere omzet zouden maken dan 2019 dan had niemand je geloofd. Het is corona tijd en je zit in de horeca. En wij geloofden het wel. We wisten dat we in een maand tijd meer dan 100.000 euro konden maken. We deden dat als team in december 2021. Achteraf makkelijk zeggen natuurlijk, want achteraf is alles waar.

 

Juist daarom ik trots dat het team gedaan heeft wat het moest doen: kwaliteit leveren en hard werken. Hiermee hebben we morgen voorspelbaar gemaakt. Want met de oprechtheid en kwaliteit komen klanten terug en gaan ze je helpen om tot creativiteit te komen. En ja we hebben fouten gemaakt, grote, kleine en vooral ook zinloze. De meeste echter zinvol. Ook dat hadden we voorspelt. We zouden leren van de fouten.

Trost dus dat Vos Kosher Catering en Sjoeche er staan. Twee cateringbedrijven die in de corona tijd zijn gegroeid (note: de oude omzet viel weg of was er nog niet). Door goede voorspellingen en het houden aan het plan.

De Trainingsorganisatie

Ook Het Trainingsbureau is bekomen van een 2020 die ons overkwam. Alternatieve programma’s waren nog in de maak. En 2021 heeft ons op een nieuw spoor gezet. Een spoor richting continu leren.  Want één ding weten we zeker en kunnen we voorspellen, bedrijven hebben behoefte aan ontwikkeling van de mensen en bouwen van teams. Dus met het team dat er nu staat hebben we een duidelijk beeld waar we naartoe gaan. We gaan voor twintig mooie klanten die continu ontwikkelen echt in de onderneming willen borgen. Wederom gaan we de toekomst voorspellen, we kiezen namelijk onze klanten zorgvuldig. Klanten waar we samen mee op kunnen trekken. In plaats van deze je te laten overkomen.

Achteraf is namelijk alles waar, morgen is voorspelbaar

Alles is waar gebleken. Het was hard werken, het was anders en vaak minder leuk. Alleen de voorspellingen zijn wel uitgekomen. We zijn er en beter dan ooit. Persoonlijk heeft dat voor mij gegeven dat je aan je doel moet houden en je team erbij dient te betrekken.

 

Zoals in 2021 Max Verstappen met zijn team het moest doen. Leiderschap daarin tonen betekent op het cruciale moment de inhaalmanoeuvre inzetten, perfect uitvoeren en vasthouden. En alles je een race crasht (en dat is gebeurd), dan bouw je opnieuw aan een betere versie.

 

Op naar vooral een gezond 2022, met vallen en opstaan, maar vooral met veel leren en nieuwe mensen leren kennen.

Photo by Jad Limcaco on Unsplash