Vandaag stond er op de voorpagina van het FD (het financieeledagblad) een stuk over de Nederlandse Economie in 2030. Hierin stond dat uit onderzoek is gebleken dat we dicht bij onze talenten moeten blijven en een lerende economie dienen te verkrijgen. WRR onderzoeker Peter van Lieshout houdt een pleidooi waarin hij feilloos aangeeft dat het niet gaat om de innovativiteit, wel om de wendbaarheid. De regering zou moeten investeren in het aanpassen van het schoolsysteem en richten op verbetering en kracht van de Nederlandse economie. Ook ziet hij dat in de top van snelstgroeiende bedrijven (FD Gazelle) slechts 6 met innovatieve zaken bezig zijn. De andere passen zich aan. Het gaat dus om de capaciteit om veranderingen goed te absorberen.
Wendbaarheid door ontwikkeling
Een visie als deze vraagt om een andere manier van inrichten van organisaties. Organisaties dienen meer gericht te zijn op wendbaarheid (zie ook Wendbaarheid versus flexibiliteit). Naast flexibiliteit is daar ook het lerende vermogen voor nodig. Juist het lerende vermogen op de agenda zetten is in deze tijd een lastige zaak. Want wat gaat het kosten? Op welke wijze richt je het in? Steeds meer oplossingen voor duurzame ontwikkeling doen zijn intreden. Een mooi voorbeeld is Perflectie. Een methode om gedrag continu te trainen en in 6 maanden een veranderd gedrag daadwerkelijk te borgen.
Verandering in het onderwijs
Een andere economische realiteit is ook het onderwijs hierin. Waar bereiden we onze kinderen op voor? Wat hebben ze nodig om echt effectief te functioneren? Drie voorbeelden van zaken die we in het huidige onderwijs zien:
- Binnen de lijntjes werken – in groep 3 leren we de kinderen creativiteit af. Immers dan moeten ze binnen de lijntjes met zwart of blauw schrijven. Op de universiteit leren we de studenten MindMappen en Creatief Denken. Waarom dat niet behouden, dat zou veel effectiever zijn?
- Als leerlingen echt snel willen werken dan zou een snel typen onderdeel van de basisopleiding dienen te zijn. Dat is nu niet overal zo.
- Time Management is ook een uitdaging. Met name studenten en mensen die het eigen werk dienen in te delen komen van school en hebben daar geen vaardigheden in. Het komt o.a. doordat ze tijdens de schoolperiode in een vast stramien meegezogen zijn. Van tentamen periode naar tentamen periode. Daarna zijn ze dus niet zelfdenkend en zelfwerkend.
Kortom veel te doen om lerende economie of lerende organisatie te worden. Wil je ook graag meer weten over wendbaarheid door ontwikkeling? Neem gerust contact op voor een visie gesprek.