Als we het hebben over 50+ dan heb ik het niet over kaas. Integendeel over kwalitatief hoogwaardig arbeidspotentieel dat we heel hard nodig gaan hebben. In een gesprek met Arjan in ’t Veld (directeur van BureauVijftig, gespecialiseerd in 50+ marketing en communicatie) werd dat weer geheel duidelijk.
Allereerst de tendens en trendlijn in de arbeidsmarkt. De komende twee jaar zullen we zien dat er nog meer krapte komt. Studenten zijn er niet meer en het potentieel aan uitzendkrachten zal ook opdrogen. We zullen als we flexibiliteit nodig hebben anders dienen te denken. Meer en meer zullen we gebruik moeten maken van de uren die wel beschikbaar zijn. En dat is niet alleen de kaartenbak van het UWV maar zeker ook de 50+ er die een uurtje over heeft en onder de mensen wenst te zijn. De behoefte aan sociale contacten maar ook het extra centje zijn welkom. Dus een zekere motivatie en vooral een sterke arbeidsethos. Gebruiken dus. Maar hoe?
Dan de verandering. Men zal er wel aan moeten gaan wennen en het nut er van inzien. Een mooi voorbeeld van het beeld dat men heeft bij oude medewerkers en specifiek in de horeca:
[tube]http://www.youtube.com/watch?v=rliVrmdCY0o[/tube]
We zullen dus moeten wennen en de kansen gebruiken. Zoals gezegd studenten zijn er straks niet meer. In mijn beeldvorming zie ik de oudere medewerker op het terras met een bonnenboekje (of liever Iphone dat snappen ze echt wel) het contact maken en de jongere het loopwerk doen. Gebruik de ervaring en de manier van doen. Dan verdien je geld. Dat vraagt om andere manieren van structureren. Echter als het de oplossing is voor kwantiteit in flexibiliteit en daar ook nog kwaliteit bij? Doen zou ik zeggen. Wij gaan starten met een project in de catering. En kan me voorstellen dat er meer interesse is, Arjan en ik horen het graag.