Ondernemerskracht ga ik het maar noemen. Want het verschil tussen ondernemerschap en het daadwerkelijk ook doen is de kracht die je hebt om het om te zetten in resultaten. Mooie ideeën blijft het vaak bij. Een ondernemer zorgt dat het tot uitvoering gebracht wordt. Van Idee naar Concept naar Resultaat (I2C2R).
De afgelopen dagen loop ik tegen twee soorten ondernemers aan:
- Wel willen en uitwerken, maar niet doen.
- Wel willen maar niet het gewenste gedrag aanpassen.
Het lijkt bijna hetzelfde maar is wezenlijk anders. De eerste namelijk is eigenlijk geen ondernemer. Meer een projectmanager. Dat zie je vaak onder de Zelfstandige Professionals. Een lijst gemaakt van bedrijven waar je achteraan wenst te bellen en dan erachter komen dat je het gewoon niet doet. Waarom niet? Het is toch om je portefeuille te vullen? Het gaat er toch om dat je een bedrijf opbouwt of een klus scoort?
De tweede is een ondernemer die voor keuzes gesteld wordt in deze bijzondere tijden. De wereld en vooral de economische waarheid verandert snel. Dus je gedrag en aanpassingskracht (zeker als ondernemer) dient flexibel te zijn. Maar vooral naar je omgeving consistent en daadkracht over te komen. Het gedrag dat nodig is betekent positief zijn en je mensen voorgaan. Dan zullen zij jouw vanzelf voor gaan. En dat zie je dus iet gebeuren. Negativiteit en een gebrek aan zelfreflectie, dan wel aanpassingskracht is meer zichtbaar.
Ik verbaas me daar oprecht over. Je bent toch ondernemer geworden (of was het geen keuze maar een lolletje?) om je eigen koers te varen? Echt zelf te bepalen wat je belangrijk vindt? Resultaten te halen? Echt aan iets te bouwen. Ondernemerschap moet ondernemerskracht worden. Hoe? De drie krachtpunten:
- Stel je eigen talent vast – begeef je in je kracht.
- Maak een duidelijk doel en kies krachtig voor de te stappen zetten
- Zorg voor een krachtigere stok achter de deur
Je eigen talent vaststellen betekent ook weten wat je niet kunt. Doe de dingen waar je goed in bent, jouw kracht. Vraag om hulp voor de dingen die niet in je kracht liggen. Dat betekent dus ook je zwakte tot een ontwikkelingspunt brengen. En wie of wat heb je nodig om dit te spiegelen en te verbeteren?
Verder dien je een duidelijk doel te stellen. Als voorbeeld een doelstelling van 20.000 euro. In hoeveel delen worden de opdrachten hierin verdeeld. Stel dat dit 10 delen is. Wat moet je doen om deze 10 delen te realiseren? Met andere woorden hoeveel mensen / potentiële klanten dien je te spreken die een voorstel wensen en dus komt tot de 10 resultaten? Stel dat je één op twee van de voorstellen scoort. Dat betekent 20 afspraken. Dus hoeveel gesprekken per week zijn dat als je dit je score in één maand is. Dus 5 gesprekken per week. Krachtig, behapbaar en duidelijk vastgesteld. Dat niet gedaan hebbende weet je zelf dus dat je het resultaat niet zult halen.
Als je zorgt voor een krachtigere stok achter de deur betekent het dat je af en toe spiegelt. Je staat er niet alleen voor en toch vergeten we af en toe te spiegelen met mensen. Kies ervoor om een spiegel, leermeester of inspirator in je omgeving te hebben. En spreek die geregeld.
Kortom: ondernemerschap wordt ondernemerskracht, als je zelf wilt.