Ga naar de inhoud

Commerciële kansen voor trainers

Om me heen zie ik veel trainers, coaches en andere zelfstandig specialisten in de ontwikkeling van mensen in organisaties. Een interessant fenomeen manifesteert zich: wel uitgewerkte trainingen en concepten en geen kansen. Oftewel ze hebben trainingen klaar staan, volledig uitgewerkt en conceptmatig klaar, alleen krijgen het niet verkocht. Met een aantal commercieel succesvolle ondernemers hebben we het daar eens over gehad. Waar komt dit door? Wat is de reden dat er geen handel voor is? Op welke wijze kunnen we helpen?

Resulpraten

De eerste stap is zorgen voor resulpraten. Daarmee bedoel ik dat er meer gesprekken dienen te zijn, zodat je tot resultaten kunt komen. Ook wel het zaaien, canvassen of gewoon koppen koffie drinken genoemd. Als je te weinig mensen contacteert dan kun je niet komen tot kansen. Dan blijven de resultaten uit.

Als je 3.000 euro per maand wenst om te zetten dan is het zaak dat je gemiddeld 10 leads, koppen koffie of contacten per maand hebt in de agenda. De rekensom:

  • 10 leads waarvan je 6 een voorstel mag schrijven
  • van de 6 voorstellen mag je er 3 doen
  • de gemiddelde omzet per dag is 1000 euro dus kom je op 3.000 euro

Het lijkt simpel maar een 30% conversiegraad, van lead naar opdracht is een redelijke score. Je kunt het dus ook anders stellen:

Wens omzet per maand / gemiddeld omzet per opdracht / conversiegraad % =  aantal koppen koffie.

Dus om resultaten te behalen moet je veel praten. Resulpraten.

Vermarketing

Wat vermarkt je als ZP-er? Zelf maak ik een onderscheid tussen ZZP en ZP. Een ZP-er is iemand die zichzelf als specialist neerzet, dus trainer of coach is. Een ZZP-er is een Zielepoot Zonder Pensioen. Een ZZP-er is in mijn ogen geen vak, maar een juridische aanduiding. Want waar zouden mensen je voor moeten betalen als ZZP-er? Nee, een zelfstandig trainer of coach dat is helder.
In de vermarketing is het belangrijk je de vraag te stellen of je bedrijf wenst neer te zetten of jezelf wenst te vermarkten? Vanuit die keuze kies je de marketing aanpak. Ondernemers zullen sneller geneigd zijn om een bedrijf neer te zetten en zelfstandige hun eigen naam. Allebei goed als je maar een duidelijke keuze maakt en daar de vermarketing mee doet.

De ondernemer heeft overigens meer een model nodig waarin op abonnement gewerkt wordt. De zelfstandige meer een projectbasis, immers die kan zichzelf maar per keer verhuren.

Hoe dus aan de slag? 

Simpel! Mail voor een kans op een gratis training commerciële kansen voor trainers, coaches of ontwikkel professionals.