Naast de leercultuur is de leerhouding ook een onderdeel van zelflerende organisaties. De leeromgeving wordt hierdoor gevormd. Wat is de leerhouding van je mensen? Op welke wijze kun je die bevorderen? Wanneer is leerhouding bepalend?
Ontwikkel de leerhouding
Vaak zien we dat medewerkers het als een heilig moeten beschouwen om een training te volgen. In de huidige tijd is het bijblijven of liever voorblijven om toegevoegde waarde al medewerker en vooral als professional te tonen noodzakelijk.
De leerhouding ontwikkelen betekent:
- Het gesprek aangaan over de leerwensen van de medewerker;
- Lerende houding aanmoedigen;
- Momenten creëren waar er buiten de comfort zone en in de stretch zone geleerd wordt;
Natuurlijk is het logisch dat lering vermeden wordt. Het is niet altijd comfortabel. De reden dan ook om er in de organisatie een norm van te maken. Deze norm dient ook daadwerkelijk gevolgd te worden. Mensen die uitgeleerd zijn, dienen een andere school (lees organisatie) te vinden. Let wel weerstand is niet altijd uitgeleerd zijn, het kan ook de eerste stap naar leerstand zijn. Tijd dus om een goede inleving in je medewerkers en professionals.
Drie interessante vragen zijn:
- Wat zou je wensen te leren als je opnieuw mocht gaan studeren?
- Welke hobby heb je hoe zou je de talenten die je daar gebruikt in kunnen zetten in de organisatie?
- Wat vind je moeilijk in leren en hoe kun je daarmee geholpen worden?
Allen zaken om te komen tot meer begrip voor de medewerkers en de leercurve waar ze in zitten.
* De leeromgeving, leercultuur, leerhouding en leermeesterschap is een vierluik van blogs waarin het bouwen aan lerende en flexibele organisaties belicht wordt. Als professional spar ik graag met organisaties hierover. Het persoonlijke geloof is dat continu leren en intern leermeesterschap de basis is voor ontwikkeling. Het inhuren van trainers dient tot een betere leeromgeving leiden in plaats van het inzetten van training als middel.