Het was toch duidelijk? Ik heb toch alles netjes uitgelegd en ze zeiden dat ze het hadden begrepen? Vaak worden zaken niet uitgevoerd zoals besproken. Tijdens een diner laatst had ik het erover hoe ze dit bij defensie en speciale missies doen. De oplossing is rebriefing. Een rebriefing zorgt voor begrip.
Briefing en Debriefing
Hoe we ze ook noemen een briefing (een uitleg) en debriefing (evaluatie) doen we vaak nog wel. Het gaat in een briefing om de uitleg, instructie van een bepaalde taak of doel(stelling). Waarbij het in een debriefing gaat over de evaluatie en het teruggeven van de zaken die gebeurd zijn. Oftewel de processen die we in het algemeen wel kennen en ook toepassen.
Rebriefing
Een rebriefing zit er tussenin. Je zou kunnen zeggen je herhaalt de briefing. Niets is minder waar, alleen je laat deze door de ontvanger doen en vraagt daarbij hoe deze het uit gaat voeren. Daarbij zijn drie grote voordelen:
- Degene die de briefing geeft krijgt feedback over hetgeen er ontvangen is, je weet dus wat er niet helder is of anders ontvangen;
- Degene die de briefing krijgt leert zichzelf de taak of het doel aan, immers wanneer je iets zelf aan een ander vertelt dan leert de verteller het meest;
- Jullie hebben samen consensus over hoe het gaat gebeuren, dus de kans dat de uitvoering beter wordt is groter;
Bijkomend voordeel is dat je echt mensen de ruimte geeft om zelf een invulling te geven. Je kader dient dan wel helder en SMART geformuleerd te zijn.
Voorbeeld
Laatst gaf ik een training over kernwaarden, daarbij gaf ik aan wat de oefening was en wat er toe doen wat is de opdracht. Ik vergat te vragen wat kernwaarden waren, hoe ze het aan gingen pakken en wat de reden van goede kernwaarden zijn. Daarbij heb ik niet uitgelegd dat kernwaarden een gevoel weergeven. Achteraf bleek één van de groepen taken en rollen te hebben geformuleerd. Leerzaam zeker ook als trainer. Want het gevolg was dat ik harder moest werken om de lijn er terug in te krijgen.