Een grote frustratie: stagiaires. Want met welke verwachtingen komen ze naar de stage? Welke zaken komen ze halen, maar vooral ook brengen? Hoeveel begeleiding moet je ze geven, beter gevraagd wat is de zelfstandigheid? Hoe helder is de opleiding? Hoe praktijkgericht zijn ze? Veel vragen waar ik dacht dat ik antwoorden op zou hebben, maar het steeds weer mis heb.
Van de 10 stagiaires en 4 leerlingen hebben 5 stagiaires de eenstreep gehaald. De stagiaires omdat ze zelf weggingen / gestopt zijn. De leerlingen omdat het echt niet ging en in overleg met school bepaald is te stoppen.
Stage verwachting
Als stage bedrijf verwacht ik maar twee zaken (gedrag):
- Zelfstandigheid;
- Leergierigheid;
Immers als je tot marketing medewerker opgeleid wordt, dan moet je ook zelfstandig kunnen werken. Het zou dus fijn zijn als men daar op voorbereid is. En als je zelfstandig werkend kok wilt worden zit het zelfs in de naam. Echter alleen bij de HBO stagiaires kom ik dit gedrag tegen. De MBO of vakkrachten zijn volledig afhankelijk en liggen bijna stil als het presenteerblaadje met taken en uitvoeringen ontbreekt.
Zelfs school doet daar aan mee. Als er repliek komt is het antwoord: nee, hebben we echt uitgelegd, dat moet de student zelf verder uitzoeken. Inderdaad, alleen ze weten niet HOE. Vertel ze niet hoe ze moeten vissen LEER ze hoe ze moeten vissen.
Het andere element is leergierigheid: vragen stellen, meeschrijven (we geven ze altijd op de eerste dag een boekje en pen) en vooral verder kijken dan de bestaande omgeving. Ik mag het niet zeggen, maar ik ervaar het vaak als “vink vee”. Een uitleg: ze zijn bezig met het afwerken van de taken voor school en beseffen nauwelijks tot niet wat er nog meer speelt in de wereld (anders dan snapchat, tiktok of anders).
Hoe regelen we dan stages?
Leggen wij de norm dan te hoog? Zijn we geen goede leermeesters? In ieder geval is onze leerplek ongeschikt als het de bedoeling is dat stagiaires (voor leerlingen is dat anders) van een MBO niveau 1,5 uur per dag begeleiding nodig hebben. Ja, inderdaad dat is in mijn het idee het enige dat zou helpen.
Ik hoor de school al zeggen, ja maar dat is niet wat verwacht mag worden, tja…..een paar voorbeelden:
- De leerkracht van een Marketing en Communicatie Opleiding (MBO) praat over acties op Tik Tok voor een bedrijf dat volledig traditioneel werkt en waar de resources niet zijn om alle platformen te blijven voeden, ben je dan realistisch naar de stagiair en hoe de toekomst werkt?
- Als je vraagt om een communicatieplan te maken kijken twee ogen je vragend aan?
- Wanneer je vraagt om een content kalender te maken en campagnes te bedenken wordt er gevraagd hoe dat moet?
Het beeld dat er nu is, is dat er verteld wordt: daar is een boot, daar zijn de riemen daarmee roei je. En klaar……..maar er zijn basisvaardigheden zoals werkplannen, vragen leren stellen en vooral ook hoofd en bijzaken uit elkaar halen, die nodig zijn om te kunnen leren.
Ja, ik ben kritisch op opleidingen en maar met één reden: je staat aan de basis van een carriere en leven van iemand. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. En soms moet leren een beetje pijn doen. Ook voor de opleidingen zelf.
Inspiratie
Hieronder een interessant filmpje.
Wil je meer weten over leren en opleiden binnen organisaties? Ga naar Het Trainingsbureau of neem gewoon contact op wij dit binnen Sjoeche doen, waarmee ik deze kennis in de praktijk breng.
Photo by The Ride Academy on Unsplash