Is het geen droom een in één keer werkende IT? Software die doet wat je voor ogen had? De éénen en nullen die allemaal goed op een rijtje staan? Het lijkt een utopie maar is eigenlijk heel simpel. Er zijn drie simpele stappen:
- Denk voor en vanuit de gebruiker
- Test, test en test nog een keer
- Zet de test direct om naar gebruik
1. Denk voor en vanuit de gebruiker
Hierin zitten twee zaken. Denk vooruit dus ga niet nadenken. Als IT ontwikkelaar moet je met het eind in gedachten werken, je gebruiker begrijpen. Dat kan door gebruik te maken van schetsen, functioneel ontwerpen en daarna technische ontwerpen.
Het tweede deel is door te denken, luisteren en sparren met de gebruiker. En dat hoeft niet altijd in dure consultant situaties. Gewoon een sessie opzetten. Natuurlijk niet vergeten dit proces terug te koppelen met schetsen en voorbeeld schermen. Een beeld spreekt nog immer meer dan woorden.
Het tweede deel is door te denken, luisteren en sparren met de gebruiker. En dat hoeft niet altijd in dure consultant situaties. Gewoon een sessie opzetten. Natuurlijk niet vergeten dit proces terug te koppelen met schetsen en voorbeeld schermen. Een beeld spreekt nog immer meer dan woorden.
2. Test, test en test nog een keer
Eindgebruikers testen niet. Dat klopt het is als een kastje van het bekende woonwarenhuis: “wie leest daar de beschrijving van?”…… Neem de gebruiker van wie je verwacht dat deze het minste leest, voorbereid en het minste affiniteit heeft. Die moet het kunnen. En die maakt ook de meest rare test situaties door. Maak niet de fout dat je programmeurs laat testen, dat is hetzelfde als de ontwikkelaar van het kastje van het woonwarenhuis het in elkaar laten zetten. Dan klopt het altijd.
3. zet de test direct om naar gebruik
Het moeilijkste is als je wel alles test en live doet het het dan toch niet. Dus stelling is migreer niet maar kopieer de situatie. Werk op branches, takken die je kunt aansturen vanuit de stam. Let wel op dat die takken aan de juiste stam hangen. Want de dag dat je implementeert en mensen roepen het werkt niet, ben je als software bedrijven nergens meer. Niet voor niets heeft SAP de bijnaam Software Against People. Waar blijft de dag dat Software For People er staat? Middelen die er toedoen.
En wat als het dan toch misgaat? Reageer snel, adequaat en ga niet zeggen dat stond niet in het ontwerp. Neem gewoon 10% onvoorzien standaard in je normale werk mee. Dat is het namelijk altijd. En de dag dat je het niet nodig hebt……dan zijn de gebruikers blij.
Bijzonder om gegevens en testen met elkaar op te nemen. En als slot nog een kleine tip: maak een gebruikersfilmpje dat per onderwerp kort en bondig is. De tijd dat je aan manuals en naslagwerken werkt is daarmee volledig voorkomen en zeker van de updates. De overdracht is daarnaast sneller, beter en doeltreffender.