Een begrip dat altijd heeft bestaan, want cash of betalingen daar draait het om. In deze tijd wordt dat alleen maar duidelijker. Het gaat om het management van de geldstromen, eigenlijk de liquide middelen. De afgelopen dagen heb ik dan ook met twee relaties een veranderd business model af mogen spreken. Ja dat verlaagt omzet, ja dat verlaagt resultaat. Echter omzet en resultaat dat niet betaald wordt en zeker niet bijdraagt aan een korte termijn liquiditeit is geen bijdrage aan een gezond bedrijf.
Wel een verandering die dat met zich meebrengt. Groei is immers geen doel meer, zelfs resultaat valt te betwijfelen. Het gaat om bijdrage aan liquiditeit. Makkelijk te verwerken als je doelgericht bent, wel even raar als je getraind bent om naar de eerste kernbegrippen te kijken. Als je dan door een beslissing te nemen over nieuwe manieren van werken met je relaties 20% omzet zelf af stoot ben je dan teleurgesteld? In het oude model wel, in het nieuwe niet. Dan is het heel goed. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat je daar even aan moet wennen.
Het gaat nu meer en meer om de liquide middelen, voor degene die daar niet dagelijks mee bezig zijn, de bronnen zijn: de winst uit onderneming, werkkapitaal (inventaris en uitstaande posten) en de verkoop van activa. Kortom nog immer winst maken en groei neerzetten, als dat echter betekent dat je 90 dagen op je geld moet wachten, dan wordt het break-even punt van je liquide middelen hoger, de vraag is of dat dan wenselijk is. De focus verandert van de verlies en winst rekening naar de balans. Daar lees je beter hoe zaken in elkaar zitten. Een betere manier van kijken in deze tijd.
Dan betekent het ook dat je na moeten denken over nieuwe manieren van groei en nieuwe activiteiten die minder liquide middelen nodig hebben. Dat vraagt maar één ding: management van aandacht op details. Meer weten wat er speelt in de operatie en de details en met name, niet eens raar want daar heeft bijvoorbeeld Staffable toch wel de groei aan te danken, veel bij je relaties zijn. De relaties bieden je kansen, die willen best meedenken als dat voordeel oplevert. En het belangrijkste voordeel dat je kunt bieden is financieel voordeel.
Natuurlijk gaat ook de controle frequentie om hoog. Kortere lijnen op de zaken. Maatregelen die wel zelf genomen hebben is bij bijvoorbeeld storno van betalingen dezelfde dag acties ondernemen, de monitor op relatiebezoeken vergroten en zeker ook de rendabiliteit van de relaties bekijken. Immers relatie die lang doen over betalingen geen kortingen meer geven.
Kortom een bijzondere tijd, wel een tijd die interessant is. Gemak is er niet, dus werk aan de winkel.