Ga naar de inhoud

Centiment

U leest het goed! Centiment oftewel de CENTen en het sENTIMENT. Het resultaat alsmede het gevoel van de organisatie en mensen. Het gaat in deze tijd meer en meer om het behalen van de resultaten. En daar heb je de mensen voor nodig dus er een goed gevoel bij houden.

Het resultaat wordt bepaald door te kijken naar de winst onder aan de streep of in veel gevallen de liquiditeit die een onderneming nodig heeft. Belangrijke onderdelen voor de continuïteit van een onderneming of de relatie met de bank of investeerders. De kosten worden gesneden en de mensen dienen het werk te blijven doen en dat van hun collegae erbij. Overigens niets mis mee dat we weer leren om “gewoon” hard te werken. Immers het kon niet op. Het bewustzijn dat we er voor dienen te gaan mag bij een ieder meer en meer boven komen. De CENTen bepalen de basis van besluiten.

Toch moet je het sENTIMENT niet vergeten. Organisaties die hard snijden, snijden in het hart. Dat komt niet meer goed als je het zonder overleg of in samenspraak met je mensen doet. En dan nog! Ook dan brengen de mensen het sENTIMENT van thuis met zich mee. Ook daar is een verantwoordelijkheid. Deze staat vaak haaks op hetgeen je als bedrijf, organisatie of groep mensen wenst. Toch zul je het samen moeten doen. In een dialoog met een gezamenlijke visie. En wie het niet samen doet die staat alleen. Met zijn of haar eigen sENTIMENT.

Waar heeft u de balans tussen CENTen sENTIMENT? Wat betekent het als de resultaten tegenvallen? Wat doet dit met het team? Een verrassing of een verwachting? Maak dus tijd voor het gevoel in de organisatie. Dan komen de echte ideeën, samenwerkingsvormen en verbetering vanzelf. In de huidige WE-conomy is er geen tijd voor IK denken.