Heb je het ook gemerkt, het woord recessie valt steeds minder?! Het blijkt dat de buitenwereld de schuld geven geen zin heeft. Of dat ooit zo geweest is durf ik zelf af te vragen. Nee, het is tijd dat we weer moeten ploeteren voor de eigen centen. Om het vanuit vroegere tijden te benaderen: uit je hutje komen en de akker op. Dus zelf de ploeg vastpakken, zaaien en oogsten.
Nu is dat misschien te simpel benaderd. Toch is het tijd dat we weer leren zaaien en oogsten. In de verkoop om een nieuw netwerk aan te boren, in de operatie om te vernieuwen en in de financiën om te zorgen voor een spaarpotje. Tijd dus om samen op te trekken. Zo schreef Arco Kats in Dankjewel Crisis als een mooi betoog over hetgeen we van de crisis geleerd zouden moeten hebben. Toch denk ik dat dit voor veel mensen nog een ver van het bed show is.
Want wat is die nieuwe werkelijkheid nu echt? Wat betekent het voor de dagelijkse gang van zaken? Als we daar dan naar kijken hoe dienen we ons dan te gedragen?
De nieuwe werkelijkheid betekent dat je als ondernemer, leverancier en werknemer moet laten zien wat je echte toegevoegde waarde is. Waar je vroeger met inzet wegkwam is het tegenwoordig gewoon waarde creatie. Tijd dus om je te bezinnen op wat je toevoegt. Is dat kennis? Is dat inzet en kunde? Of wordt het krap als je die analyse maakt?
Het betekent dat je vaker en sneller gewogen wordt in de dagelijkse gang van zaken. Je moet zichtbaarder zijn dan ooit. Laten zien wie en wat je bent en dat dit congruent is met wat je doet. Je dient energie te brengen en niet te komen halen. Laat staan energie te kosten. Dus tijd voor de echte gevers.
Tot slot het gedrag dat bij een nieuwe werkelijkheid hoort: positief benaderen van zaken. Alles zien als een kans in plaats van een probleem. Anticiperen en pro-actief reageren in plaats van participeren. Samenwerken versus alleen de weg bewandelen. Kortom een nieuwe manier van doen en gedragen. Ben jij er klaar voor? Nog niet? Wil je er klaar voor raken en weet je niet hoe? Neem gerust contact op!