Waar je vandaag mee bezig bent betekent niet direct een resultaat voor morgen. Netwerken is investeren. Zo bleek ook weer op het jaarlijkse congres van de European Hotel Managers Association (EHMA) in St. Moritz. De toekomst als het gaat om uitbreiding, de toekomst om te zien wat er gaat gebeuren met de markt, maar vooral de toekomst van de grote bepalende factoren binnen de hotelbranche.
Interessant om te zien dat je als hotelmanager steeds meer moet inspelen op automatisering en inzet van financiën. Eigenlijk zonder gevoel en passie, meer berekenend en doelgericht. Immers de automatiseringswens van de gast is hoog. Geen internet op je kamer of faciliteiten voor de kinderen om te spelen en je loopt als hotel achter. Zo liet ook Leo Brand CEO van Swisscom ons in één van de presentaties weten. De gasten komen met steeds meer middelen, elke seconden wordt er 10 mb aan filmpjes op YouTube gezet en nieuwe media staan voor de deur van het hotel. Voice over IP, pod casting en video conferencing overtreffen de markt in 2009. Dan moet je er bij zijn als hotel. Immers iedereen kan in een ruimte een vergadering houden en een camera plaatsen. Duidelijk dus dat de hotelmanager van morgen meer en meer aandacht moet hebben voor alles wat ondersteunend is aan de gast. Met name die gast die zakelijk gezien steeds meer vraagt.
Dan hebben we nog niet gekeken naar technologie die in het hotel zit. Ooit over nagedacht hoeveel kilometer kabel er ligt? Dat moet allemaal over één netwerk kunnen. De gemiddelde hotelmanager weet daar niets van. Wordt die daar op een opleiding in getraind? Volgens mij niet. Denk dat daar ook voor opleiders nog een grote taak ligt. Vandaar het contact met de toekomst, waar moeten de mensen op getraind zijn?
Ook liet Nick van Marken, Ernst&Young ons weten wat op gebied van voeding op de wereldmarkt de status is. Want zoals we kunnen lezen is de rijst al met 40% in prijs gestegen en is de verwachting dat vlees als gevolg van de hogere graan en maïs prijzen, de voeding van het vee, ook gaat stijgen. Hoe dat komt? Heel simpel, we gaan over van fosiele brandstoffen naar natuurlijke materialen, met andere woorden de eco-brandstoffen hebben een grote economische impact. Direct op de mensen van toepassing zijnd.
Het contact met de toekomst heeft voor ons ook nog een andere betekenis. Wanneer we ooit zaken zouden wensen te doen, en waarom niet, in Italië, Spanje, Frankrijk of dergelijke dan zijn de eerste contacten gelegd. En contact daar gaat het toch om, nu en in de toekomst, digitaal of persoonlijk.