De zorgsector en specifiek de ziekenhuizen is hard bezig met de eigen gastvrijheid. Gastvrijheid in de zorg. De reden? Het onderscheidend vermogen! In de concurrentieslag, zeker als je in de grensstreek opereert, bepaalt de patiënt waar hij of zij naartoe gaat. Je bent dus zo goed als je contact en gastvrije gedrag richting de patiënt.
Het gaat verder! Ook interne gastvrijheid als afdelingen onderling is noodzakelijk. De gastvrijheidstrechter geeft dat weer. Hetbegint bij gastvriendelijk zijn. Van het stuk chagrijn naar een glimlachende en welkome ontvangst. Daar wordt vaak in getraind. Als we verdieping gaan we naar gastgericht. We luisteren (althans dat denken we) en voeren uit. We hebben gevraagd wat de gast wenst. Alleen wist de gast wel wat deze wenst? De laatste verdieping is gastvrij zijn. Zoals ik het poog te noemen: oprechte interesse tonen. Weet wat de ander echt bezighoudt, waar je echt mee aan de slag wenst te gaan en waar je bij kunt helpen. Doe dit oprechte en met je volledige positiviteit. Je communiceert daarbij vanuit de ander. Dus wat de ander wenst.
Leuk is om te leren dat Gastvrijheid en zorg dus daadwerkelijk ook meer en meer aan elkaar verbonden worden. Zowel intern, als zeer zeker ook extern.
Gastvrijheid in de zorg
Onderstaande lijkt veel jaren geleden, is dat ook zo? Hebben we het over de patiënt of over die in ‘kamer 12’ of die met ‘gebroken been’. Wat doen zorginstellingen, ziekenhuizen en poliklinieken hieraan? Veelal weinig. Tijd om het verschil te maken.
Meer leren of weten over gastvrijheid? Kom bijvoorbeeld 18 september naar Heerenveen voor de training Gastblijheid van HetTrainingsbureau.nl. Direct contact opnemen mag natuurlijk ook. Meer informatie is ook the vinden op The Art of Making Friends.