Ga naar de inhoud
Hollandse Club Singapore

Hollandse Club Singapore

De laatste dagen mocht ik te gast zijn als trainer bij de Hollandse Club Singapore. Een bijzonder leuke ervaring. Je bent in Azië op een stukje Nederland. Er wordt half Nederlands, half Engels, echter geen Singaporees of anders gesproken. Een echte community met een gezamenlijkheid.

Daarnaast ook de plek waar de kinderen lekker aan de slag kunnen. Tennis, voetbal, zwemmen, basketball en nog veel meer. De kinderen verbinden gedeeltelijk ook. Zelfs de schoolbus komt ze even langs brengen, zodat een andere ouder de kinderen op kan vangen als nodig.

Een echte club

Het is ook wel weer echt een vereniging. Immers iedereen voelt zich ‘eigenaar’ en heeft dus een mening. En die mening is goed. Waar de medewerkers wel van bewust gemaakt zijn, is dat die mening westers is met alle westerse ervaring. Dus vanuit die perceptie gezien. Raar is het dan ook niet, dat een Singaporese medewerker die 25 jaar gewend is dat mensen iets vragen als ze iets wensen, niet direct op de gasten afloopt. Hij of zij stelt zich dienstbaar op en wacht af. Tja en die westerlingen en vooral Nederlanders gaan er vanuit dat er een aantal keer iemand komt en beter nog dat de medewerker ziet wanneer er service verleent dient te worden. Van reactief geleerd naar proactief als wens. Interessante verschillen en wijze van zien dus. Het maakt het bijzonder in deze internationale familie te gast te zijn. Want een familie is het met al haar mooie zaken en tekortkomingen.

Dienstbaar

Wat ik wel geleerd en ervaren heb is dat de medewerkers stuk voor stuk dienstbaar zijn. Alleen anders dienstbaar. Mooi, hoe perceptie werkt. Ook dat de Nederlanders, zelf dus ook, gewoon zegt wat hij vindt. Zo direct! Hetgeen nogal eens als ‘respectloos’ naar de medewerker over kan komen. Dat ligt ook aan de medewerker. De cultuur waar zij uitkomen is vaak conflict vermijdend. De westerlingen gaan het conflict liever aan als de situatie of het resultaat beter wordt.

Tip voor een clublid

Gedraag je als een gast! Stel je eens voor dat je werkt aan de band met de service medewerker? Dan doen ze alles voor je. Gaat er eens iets fout? Vraag ze dan om hulp in plaats van te vertellen dat het niet goed is. Inderdaad, die regels mag ik zelf ook wel weer hanteren. Ik ben me weer heel bewust geworden van het directe gedrag.

Overigens ik heb het hier niet over het lid van de Hollandse Club. Ik heb het over alle leden van clubs en verenigingen. Gedraag je als gast en niet als ‘eigenaar’. Als je je gedraagt als gast gebeurt er iets eigenaardigs………let maar op.