Afgelopen week hadden we met onze kring van het NCD (Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren) een interessante bijeenkomst. Een lid van deze kring nam ons mee in zijn interim werk als CFO en CEO. Daarin kwam o.a. naar voren dat hij twee opdrachten voor de tweede keer had gedaan. Oftewel hij was later nogmaals teruggekomen voor nagenoeg hetzelfde werk. En beide keren stond het bedrijf er slecht voor. Immers twee keer bij “Bijzonder Beheer” van een bank komen is toch apart.
Uit de onderlinge discussie bleek dat de markt, er zitten meer interim gerelateerde directeuren in de kring, rond de 4 miljard euro is. Wat een omvang! En elke keer vallen ze binnen, veranderen en vetrekken en zoals gezegd dat soms voor een tweede keer binnen 5 jaar. De discussie ging daarnaast over de eigenwijsheid (of eigenwijze) van de gemiddelde ondernemer / CEO. Waarbij de CEO in loondienst of voor een bedrijf werkend vaak niet die uitdaging is, wel die ondernemers / aandeelhouder. Immers deze heeft het toch al jaren zo goed gedaan. En het probleem is maar tijdelijk en positiviteit voert de boventoon. Die dient dan inderdaad te veranderen.
Interessant was te merken dat de interimmer het bekeek alsof het niet het doel was om de oorzaak aan te pakken maar om middelen te geven. Hij gaf aan dat er een pakket van middelen (denk aan management informatie, KPI’s, meetinstrumenten, e.d.) uitgerold werd, maar de echte oorzaak niet aangepakt werd. Namelijk de gedragsverandering van de ondernemer / aandeelhouder. Nee, de interimmer was bezig om het bedrijf te redden niet om het structureel te veranderen. Immers degene aan het roer bepaald de koers (aldus deze interimmer). In mijn opinie: zorg als interimmer dan dat je mede de koers richting geeft. Of begin niet aan de klus als je niet van te voren een “letter of vision exploration = love letter” hebt getekend.
Daarin kwamen we op het idee van de “voorkomer” en dat werkt mijns inziens tweeledig:
- bedrijven eerder herkennen – een nieuw business model waarin je ondernemers eerder helpt analyseren of ze op de goede weg zitten.
- structureel gedrag veranderen – in plaats van de drie v’s, vallen binnen, veranderen en vertrekken, echt voorkomen dat het nog een keer gebeurd.
Ik ben benieuwd wat ermee gedaan kan worden? Overigens denk ik dat degene die het business model richten op voortijdig aan de slag gaan met ondernemingen dat die eigenlijk de omzet van 4 miljard (laat het een deel zijn) daadwerkelijk naar zich toetrekken. Een abonnement vorm zou dan op de langer termijn ook meer opleveren.
Wie gaat het doen? Ik ben benieuwd………..