“Komt wel goed schatje”, toen ik dat op de tv hoorde tijdens het spotje van een kinderdrankje wist ik wat het verschil was. Ja alles komt een keer goed. Positief zijn is goed, maar oogkleppen op. Afgelopen week heb ik me verbaasd over meerdere mensen die zaken kunnen, laat ik het maar zo zeggen, bagatelliseren, ook wel vergoeilijken, minimaliseren, voorstellen als onbeduidend, weg wuiven.
Wanneer neem je iets voor ernst? Met name als het gaat om je eigen prestaties, prioriteiten leggen of tot resultaten komen. Je kunt dan zeggen dat je het niet kunt of gewoon ervoor weglopen. Maar de oogkleppen opdoen en dan roepen komt wel goed. Nee niets komt vanzelf goed.
Als je namelijk vraagt: “waardoor is Staffable het bedrijf dat succesvol is?” Dan is er een heel simpel antwoord: “focus op resultaat”. En resultaat bereik je door kwaliteit, betrouwbaarheid en dienstbaarheid. Het weglopen voor niet leveren van kwaliteit van de geleverde diensten is dan ook dodelijk. Als voorbeeld de leverancier die aangesproken wordt op foute facturen. Allereerst anderhalve week er over doen om uit te zoeken wat er wel en niet klopt. Dan blijkt inderdaad een substantieel, meer dan 10% niet te kloppen. Dan spreek je af dat tijdens de controle er niet geïncasseerd wordt en dan de dag voor goede vrijdag (goede vrijdag en pasen zijn banken gesloten, ja ongelooflijk toch in deze tijd, werk door aan verbetering) toch een incasso. Honderd excuses verder, maar vooral de volledige uitleg van het proces, daar zitten we natuurlijk niet op te wachten. Is deze leverancier afgeschreven? Nee, we doen zaken met mensen en mensen maken fouten. Echter dat er een excuus moet komen van hogerhand is wel noodzakelijk. Want dit kan niet in deze tijd. Oogkleppen, nou hadden ze die maar opgezet.
Weet je overigens waar oogkleppen ooit voor bedoeld zijn? Nu voor paarden om ze niet te laten schrikken en ze volledig te laten richten op hetgeen voor hen gebeurt. Tja was dat maar waar. Als het gemiddelde management of het individu de oogkleppen gebruikt om de focus op de toekomst te leggen en er hard voor te gaan rennen, dan werkt het. Nee, we doen ze af en denken, zeggen zelfs: het komt wel goed.
Ook de medewerker die op vakantie gaat als deze weet dat er doelstellingen nog niet gehaald zijn, laat staan in de steigers gezet. Je kunt ook zorgen dat het werk overgedragen wordt en je collega het overneemt. Wanneer neemt de medewerker volledig de verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag en daarbij behorende resultaat? Denk in het volgende evaluatiegesprek.
Natuurlijk ben ik een slecht voorbeeld. Weet ik wel. Want voor mij is het nooit goed genoeg we kunnen altijd verbeteren. Ja, klopt want dan voorkom je dat je in onbedoelde situaties terecht komt. “Ga en verbeter, ga en bereik je resultaat”, een mooie paasgedachte.