Een tijd waarin bedrijven gecontroleerd worden, van audits voorzien en continu over efficiency gesproken wordt. Een oplossing voor alle hokjes en structuren? Gebruik de kracht van creativiteit. De mensen waar je mee mag werken hebben de creativiteit. Laat ze deze opnieuw inzetten voor de vernieuwing en verrijking van je bedrijf of bedrijfscultuur.
Kracht van creativiteit
Drie zaken waardoor de kracht van creativiteit zorgt voor een versterking van je bedrijf en bedrijfscultuur:
- Door creativiteit te vragen, vraag je meedenken en dus betrokkenheid. Het vergroot de betrokkenheid;
- Door creativiteit in te zetten laat je mensen zelf denken, je activeert nadenk gedrag. Hiermee wordt de zelfwerkzaamheid vergroot. Organisatie worden hier beter door;
- Door creativiteit ontstaat er een grote fun factor, fun maakt dat mensen het leuker vinden om bij je te werken en te blijven;
Juist in deze tijd zie je dat de factor lol en betrokkenheid nodig zijn om medewerker aan de organisatie te binden en boeien. Binden en boeien zorgt voor een kwalitatieve waarde toevoeging tot je organisatie. Een versterking van de slagkracht en de groei van de organisatie. Mooie voorbeelden zijn o.a. Microsoft en Google waar medewerkers tijd en mogelijkheid krijgen om de creativiteit, noemen CREATIVITIJD, te benutten.
Een mooie Tedx Talk hierover heeft Catherine Courage in Kyoto gehouden in 2012. Zij spreekt over het laten ontbranden van creativiteit om de bedrijfscultuur aan te passen. Interessant!
Hoe kun je creativiteit inzetten?
Creativiteit inzetten kan op diverse manieren. Een aantal interessante manieren deel ik graag.
- Training: een originele beleidsdag, waarin op creatieve manier het beleid van beelden en gevoel voorzien wordt;
- Korte interventie: creatieve intervisie vormen, waarmee je op een simpele wijze in een korte tijd kunt komen tot verrassend doelgerichte inzichten;
- Ondernemers creativiteit: The Worst Nightmare Competitor. Je eigen bedrijf van je grootste concurrent voorzien.
Tijd voor creativiteit.