Leiderschapsles: samen in de klei – 69 van 90

Samen in de klei oftewel meewerken en je onder je medewerkers begeven. Wanneer heb je dit als leider in een organisatie voor het laatst gedaan? Persoonlijk kan ik zeggen dat ik dit elke week doe. Gelukkig mag ik werken in hele platte structuren.

Samen in de klei

Afgelopen week zag ik op twee plekken dat samen in de klei staan, laten we zeggen echt op de vloer samenwerken, handig had geweest. Daaruit heb ik drie redenen gehaald waarom dit belangrijk is: 

  • Creëer meer begrip van de medewerker;
  • Ervaar wat er echt speelt;
  • Leer waar je het allemaal voor doet;

Laten we de drie onderdelen eens nader bekijken.

Leren in de klei

Het eerste deel creëer meer begrip van de medewerker is er eentje die ik al heel veel jaren meeneem. Hoe kun je aan iemand leidinggeven wanneer je het zelf slecht beheerst? Mijn vader, ik weet dat hij deze blogs leest, heeft me dat mogelijk het meest geleerd. Zelf vind hij dit in werk heel belangrijk. Natuurlijk zijn er situaties waar een specialist bij betrokken is en je de inhoud niet geheel volgt, zorg dan wel voor aandacht en doe je best om je erin te verplaatsen.

Om te ervaren wat er echt speelt dien je ook samen in de klei te staan. Een mooi voorbeeld wordt er in het artikel van MT gegeven over een bestuursvoorzitter op de werkvloer. Echt meewerken zie je ook in de serie Undercover Boss. Daar worden de lessen van de vloer echt genomen.

Er is nog een derde belangrijke reden. Om als leider en manager van een organisatie weg te komen van spreadsheet management, dien je te weten waarvoor je zaken doet. Wat is de service en dienstverlening die je levert? Hoe reageren de klanten of opdrachtgevers hierop? Wat geeft je als leider van deze organisatie echt bestaansrecht?

Kortom waar we vroeg met klei al veel leerden, is het nu zaak ook de klei van je eigen organisatie te leren kennen, waarderen en vooral te bewerken.

Tot dag 68….

Related posts