Onze hersenen hebben de goede eigenschap om ervaringen te koppelen en focus te leggen. Een sterkte vanuit het oerinstinct om gevaar snel te kunnen waarnemen en actie te kunnen ondernemen. Noodzakelijk als je snel besluiten dient te nemen en jezelf in de basis moet redden.
Een groot nadeel in een tijd waar je alert dient te zijn op vele prikkels in je omgeving en waarin je niet te snel mag of moet oordelen. Immers als leider dien je zaken van en vooral objectieve kanten te bekijken. Objectiviteit is daarin iets dat je per definitie niet bent. Je focus wordt door je ervaring geleid. Want als je nog nooit van je leven een computer hebt gezien hoe zou je er dan mee omgaan. Anderzijds als je alleen maar digitale camera’s kent is zo een ding met een rolletje dat je moet wegbrengen erg onhandig. Aldus onze jongste generatie die nooit een “normaal” fototoestel hebben gezien. Want een normaal fototoestel is wat onze generatie een digitaal fototoestel noemt. Je perceptie wordt dus bepaald door je ervaring. Dus een smalle ervaring leidt tot een beperkte blik.
Een mooi voorbeeld als je dingen over het hoofd ziet. Het instinct van de mens zorgt voor een vooroordeel. Een ander voorbeeld is hieronder weergegeven. Wat zou jij denken als je in de kopieer ruimte binnenkomt?
[tube]http://www.youtube.com/watch?v=uzL1ZaEHzZ8[/tube]
En deze dan….wel ook vanuit de prikkel van de menselijk lust gedacht.
[tube]http://www.youtube.com/watch?v=HcalbZ6alPA[/tube]
Inderdaad de mannelijke drang naar het kijken van sport. Toch blijft het niet bij, want zelfs deze is leuk.
[tube]http://www.youtube.com/watch?v=VPsFaQ_HACU[/tube]
Niet alles is wat het lijkt of aan hetgeen appelleert dat je denkt. Noodzaak dus om soms iets verder te kijken en de vraag te stellen. Zelfs in het meest gelezen managementboek “de zeven eigenschappen van effectief leiderschap” van Stephen Covey wordt er over gesproken.