Afgelopen dagen mocht ik wederom veel ondernemers of ondernemende mensen zo je wenst spreken. Twee ervan opereren in het automatiseren van zaken rondom personeel en financiële afhandeling.
De eerste is Jan Pool. Een bevlogen ondernemer. Een mens die mooie dingen maakt op software gebied. En dat is leuk, zoals hij dit zelf zegt. Jan heeft met ROI Financials veel inzicht in de administratie van (horeca) ondernemers. Maar bovenal geeft hij ze veel informatie omtrent de status. Daarvoor gebruikt hij www.horecamanager.nl. Een platform dat de verbinding tot het resultaat is. Het verbind administratieve systemen zoals kassa’s en andere zaken met de backoffice. Inderdaad een mooi systeem. Alleen wat heeft de bedrijfsleider eraan? Wat wenst de ondernemer te zien? Dat de administrateur blij is, dat snap ik. Dus wat levert het voor wie op? Daarover straks meer.
Een andere ondernemer op de markt is Simon Jagers. Hij is partner van E-matcher en verzorgt de commercie. E-matcher levert software voor de afhandeling van het totale werkproces van uitzendorganisaties. Daarin is het onderscheidend doordat het allemaal vanuit één platform en database werkt en dus snel management informatie kan verzorgen. Mooie zaken allemaal. Maar waar gaat het echt om? Wat heb ik er als eigenaar van een uitzendorganisatie van 100 vestigingen echt aan? Een interessante vraag.
Wat hebben ze dan zeer zeker wel? Twee overeenkomsten Beide gepassioneerde mensen die voor hun product gaan. Echter de interessante overeenkomst is dat ze beide veel praten over wat het kan, wat er goed is en wat het doet, in plaats van te praten wat het oplevert. Zo levert Jan de belofte dat hij van 45% naar 35% personele last kan gaan voor een ondernemer. De belofte die Simon kan geven is een langer verblijf van intercedente gecombineerd met een snellere inwerkperiode. In beide gevallen rendement. De eerste letterlijk en direct. De tweede zorgt voor meer productiviteit in de organisatie. Indirect rendement dus. Dat zijn de zaken, de beloftes, die de afnemer in die markt wenst te weten. Er is dus nog veel te doen op het gebied van via de juiste argumenten verkopen.
Met andere woorden stel in de sales voorop wat iets oplevert voor de opdrachtgever. Vergeet af en toe je passie over je fantastische product of dienst. Waar ik persoonlijk voor beide producten veel waardering heb. En ik ben zeer zeker fan van deze twee ondernemers en hun diensten.