Ga naar de inhoud

Sociale media bouwplaats 20e eeuw

Wie kent het nog: foto’s maken van een bedrijf in aanbouw en dan het bedrijf een brief met de foto sturen en vragen of je de opening mocht doen? Of dat ze op zoek waren naar nieuw personeel? En ook of ze nog kantoormeubilair nodig hadden? Dat ene signaal was voldoen om te snappen dat er aan inkoop werd gedaan. Voor verkopers een kans om daarmee bezig te zijn.

In deze dagen doen we dat nog amper. Jammer mogelijk wat ik denk dat het nog steeds zou werken. Nee, tegenwoordig zijn de sociale media de “bouwplaats” van de 20e eeuw. Je kunt precies zien wat er gaande is. Als je maar oplet. Zo sprak ik laatst met een cateraar die last had van te weinig handel. Op de vraag hoe dat vroeger ging kwam het verhaal van de bouwplaats naar voren. Maar sociale media deden ze nog niets mee. Jammer een vette gemiste kans.

Wat zou je nu kunnen doen?

  • Natuurlijk via LinkedIn je contacten in de gaten houden, waar zitten ze, veranderen ze van baan feliciteer ze, dat betekent dat als ze een fan van je organisatie zijn je een kans hebt om bij het nieuwe bedrijf ook binnen te komen.
  • In de privé sfeer kijk naar veranderingen als iemand gaat trouwen, vaak meldt men dit al ver van te voren, dan is er nog geen locatie uitgezocht, wederom wens het aankomende  bruidspaar proficiat en geef ze iets om over na te denken. Biedt niet direct je locatie aan. Maar bijvoorbeeld een checklist of vertel ze dat ze tijdig dienen te beslissen of waar op te letten bij het uitzoeken van een locatie.
  • Steeds meer mensen geven feestjes als ze wat op leeftijd zijn. De leeftijden zijn openbaar. Dus waarom daar niet een “Sarah” of “Abraham”, noem het niet zo, concept op bedenken. Denk met ze mee, doe dit tijdig, dus eigenlijk als het nog een jaar duurt. Feliciteer iemand met zijn 49e verjaardag.
  • De handel van “Babyborrels” is er ook nog. Een geluksmoment, wij zitten er zelf nu midden in, een babyborrel is dan zaak te organiseren. Wederom een reden om contact te leggen.

Kortom al deze informatie is via Sociale Media te verkrijgen. Dat betekent dat eigenlijk de bouwput veel makkelijker te bereiken is. Toch moet je er net als toen je vroeger in de auto ging zitten en je fototoestel meenam er wel tijd voor maken. Hoeveel tijd stop jij daar in?